2020. április 1., szerda

2020. április 1. Nyelvtan Angi nénivel

Kedves ötödikes!
-Óra eleji lazításként vegyél néhány mély levegőt, majd fújd ki, mintha sóhajtanál!
-Most hangold össze a jobb és bal agyféltekédet : írj a levegőbe 3-3 lusta nyolcast, ahogy szoktuk!
-Ismétlésként játssz egy kicsit!
       ezzel
       🔻


Írd fel a füzetbe a címet:Az egyszerűsítő írásmód elve
Másold le a vázlatot!

1.) A kétjegyű betűk kettőzése
-  gygy  ggy;      lyly  lly;     szsz  ssz
meggy,               gally              asszony
2.) Három azonos mássalhangzó találkozása
a) egyszerű szavakban
- három azonos mássalhangzót nem írunk le egymás mellé
-  az egyiket elhagyjuk
toll + val = tolllal       DE: tollal
megygy +  vel = megygygyel  meggyel
b) összetett szavakban
-   az előtag és utótag nem sérülhet, ezért kötőjelet használunk
balett-táncos, sakk-kör
c) családnevek írásakor
-  a családnév és a keresztnév nem sérülhet, ezért kötőjelet használunk
Papp-pal, Grimm-mel, Ivett-tel, Mariann-nal

ITT gyakorolj egy kicsit!

Kitartást és jó munkát!
Angi néni

2020. április 1. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek !


Ma Online matematika óránk van  10 órától  Microsoft Teams felületen  !!!

Remélem, mindenkinek sikerül csatlakoznia.

Ha valamilyen technikai oknál fogva mégsem, az órán az elmúlt hetek tapasztalatait beszéljük meg,valamint a dolgozat megoldását ellenőrizzük.



Remélem mindenkinek jó sikerült megoldani a feladatokat ! A héten ki fogom javítani őket ,és a Krétában is látni fogod a jegyeket !

                       Jó hír ! Most nem lesz házi feladat !

2020. április 1. Irodalom

Kedves 5.b osztályos tanuló!

Mára az volt a feladatod, hogy a Parisz ítélete című olvasmányt elolvasd. Ha nem tetted meg, most pótold! Tankönyv 116-117. oldal

1. feladat

Írd fel a füzetedbe címnek: Parisz ítélete.

Soroljuk fel a legfontosabb szereplőket! Írd őket a füzetbe! Segítek! Ezekre a kérdésekre válaszolj!

- Kiknek volt lakodalma?
- Ki a viszály istennője?
- Kik vetélkedtek az aranyalmáért?
- Ki küldte el az istennőket a királyfihoz?
- Ki döntött?
- Kibe lett szerelmes Parisz?

2. feladat

A mítoszhoz kapcsolódó szavak betűi összekeveredtek.
Tedd helyes sorrendbe a betűket, és foglald mondatba őket! Írd a füzetedbe!

Segítettem: a nagy betűk lesznek a szó első betűi! 😉


3. feladat

Képzeld el, hogy a viszály istennője a te osztályodba gurította be az almát! 😮

Válaszold meg a füzetedbe a kérdéseket!

a) Mit kellene ráírnia, hogy többen is el akarják nyerni közületek?
b) Te milyen feliratú almáért vetélkednél? Ki lenne a fő vetélytársad?
c) Mit éreznél, ha sikerülne elnyerned az almát?
d) Mit éreznél, ha nem sikerülne elnyerned az almát?

💗 Szorgalmi feladat 

A) Te hogy képzeled el a vetélkedő istennőket? Rajzold le őket! 
B) Vagy akár LEGO-ból is megépíthetsz jeleneteket a mítoszból! Légy kreatív!

Ellenőrzés

Kíváncsi vagyok a válaszaidra! A füzetedről és a szorgalmi feladatodról készült képet töltsd fel IDE!
Feltöltési határidő: április 5. (vasárnap) 12 óra!
Pénteken találkozunk! ☺️


Erika néni

2020. április 1. Matematika Edit nénivel

Kedves ötödikesek!

Remélem sikerült beszélgetnünk és a jegyeit is mindenki megnézte (megnézi a Krétában)

107. Óra  Cím: A kör és részei

Ma a múlt órán tanultakat gyakoroljuk learningapps- on.
Ha valamelyik feladatban több hibád is van gyakorold el ismét!

A feladatok egyre nehezebbek. Az első kettőben fel kell ismerned a kör részeit, a harmadik a "szabályokra" kérdez rá, a negyedik pedig a memóriádat is fejleszti.


Kör és részei:              http://learningapps.org/watch?v=pfgofv02n01    (Kattintás a  kör részeire)

Kör és részei:              https://learningapps.org/3144363 (Kék pöttyöt a sárgával párosítsd!)

meghatározások:         http://learningapps.org/watch?v=pfgofv02n01 (Kattintás a meghatározásokra) 

elnevezések + memória http://learningapps.org/watch?v=pfgofv02n01 (Ismerd fel!-re menj!)

Ha van kedved, a többivel is próbálkozhatsz!

2020. április 1. Nyelvtan SzÉva nénivel


Hahó ötödikesem!


Mától egy teljesen új dologgal ismerkedhetsz meg. A szavak alakjáról és szerkezetéről lesz szó a következő néhány alkalommal.

Először a hangalak (H) és a jelentés (J) összefüggéseiről fogsz tanulni.

1. Minden szóhoz kapcsolódik egy hangalak (egy hangsor, amit leírunk) és egy jelentés. Csak akkor értjük meg a szavakat, ha a hangalakhoz jelentés is társul.

Nézd csak!

bjkéefubjk  →       ehhez a hangalakhoz jelentés nem társul, tehát nem tekintjük szónak (mi, de urdu                                  nyelven még lehet jelentése!)

ajtó  →     ehhez a hangalakhoz jelentés is társul: egy nyílás az épületek falán, amely ki- és bejárásra                   alkalmas, ezt tehát szónak tekintjük

Az eddigieket így is leírhatod:

Szó = H + J

Mielőtt tovább lépsz, azt még tudnod kell, hogy a hangalak és a jelentés kapcsolata megegyezésen alapul, illetve befolyásolja még a néphagyomány vagy az egyéni megszokás is.

Tehát a magyar nyelvben az ajtó azért azt jelenti, amit, mert ez a megegyezés született, más nyelvekben door (angol) vagy die Tür (németül) néven illetik. A jelentése ugyanaz, a hangalakja más.



2. Vannak olyan szavak a magyar nyelvben (és más nyelvekben is), amelyek a körülöttünk lévő élőlények, tárgyak, cselekvések, történések hangjait utánozzák, idézik fel. Ezek a hangutánzó szavak minden nyelvben hasonlóak, csupán azért térnek el, mert más anyanyelvűként más-más hangokat hallunk pl. a kutya ugatásakor.

Nézd csak! Hogyan ugat a kutya? Mindig attól függ, melyik országban vagyunk.

  • magyarul: vau-vau
  • angolul: woof-woof
  • németül: wuff-wuff
  • albánul: ham-ham
  • koreaiul: meng-meng
  • oroszul: gav-gav
  • törökül: hev-hev

Ugyanígy hangutánzó szavaink pl.: loccsan, zörren, zizzen, csattog, brummog.



3. Vannak olyan szavaink is, amelyek valamely mozgás, cselekvés, tulajdonság hangulatát jelenítik meg, ezek a hangulatfestő szavak.

Bizonyára már megfigyelted, hogyan nevetnek az emberek. Egyesek kuncognakvihognak, van, aki heherészik. Mások kacagnak, netán hahotáznak, és vannak, akik egyenesen nyerítenek.



A hangutánzó és hangulatfestő szavakat így jelöljük:

H ⇨ J


Nyisd ki a munkafüzeted!

Oldd meg az alábbi feladatokat!

  • 79. oldal: 2. feladat, a) és b) része is
  • 82. oldal: 3. feladat, a) és b) része is
  • 83. oldal: 7. feladat


Ha van kedved még rejtvényt fejteni, oldd meg a 80. oldalon a 4. feladatot is!


Jó munkát!







2020. április 1. Történelem

Kedves Ötödikes!


Legutóbb (pénteken) már elárultam neked, hogy a nagy és erős Római Birodalom (TÉRKÉPbizony meggyengült, 395-ben pedig egy császár úgy döntött, kettéosztja a fiai között.

1. Ma elsőként azt nézzük meg, miben fejlődött egymástól eltérően a Keletrómai és a Nyugatrómai Birodalom. Nyisd meg ezt a learningapps feladatot, hogy lásd, mi igaz az egyik, és mi a másik birodalomrészre! Az ellenőrzés (és javítás) után ne zárd be a feladatot! 
.
2. Rajzolj fel a füzetedbe egy táblázatot és töltsd ki az előbbi learningapps feladatból:


Nyugatrómai Birodalom
Keletrómai Birodalom


.
.
3. IDE kattintva a Rómát támadó és a Nyugatrómai Birodalmat végképp meggyengítő barbár népekről találsz egy feladatot. Ha esetleg szeretnél azonnal tökéletes megoldást kapni, kukkants bele a tankönyved 108-109. oldalába.

Ide kapcsolódik a múlt alkalommal megkeresett kifejezés is: flagellum Dei, azaz Isten ostora. Ezt a kifejezést a hun királyra, Attilára használták (ellenőrizd a múlt órai megoldásod).
.
.
4. Nem maradt más hátra, mint hogy ellenőrizd a tudásod EZZEL a teszttel! 
Vigyázz, néhány ismétlő kérdés is megbújt benne! ☺️

2020. április 1. Nyelvtan Anikó nénivel

Kedves Gyerekek!


A tegnapi online óra nagyon jól sikerül, ügyesek voltatok.

A mai órán tovább folytatjuk a helyesírási alapelvek közül a kiejtés elvének helyesírást.

1. feladat


Mf. 68.o/12.
Pótold a szavakban a hiányzó l/ll mássalhangzókat!

2. feladat

Mf. 68.o/14.
Figyelj oda a szavak szétválasztásánál, hogy melyik ige és melyik főnév. Kérdezz rá a szavakra!

3. feladat

Mf. 68.o/15.
Pótold a szavakban a hiányzó i,í betűt!


4. feladat


Játék ITT és ITT



Jó munkát!

2020. április 1. Technika - Háztartástan


Beadási határidő: nincs (azaz nem kötelező)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.
Aki eddig NEM töltött fel technikára:

(5B- Lili, Kinga, Fatime, Bence, Lilien, Levente)

Tamás, próbáld meg újra!

Kezdünk!
A mai órán is egy nagyon egyszerű szimpla feladatod lesz. Ebben a helyzetben, hogy sokan otthon kényszerülnek maradni, családon belül higgyétek el, elkél a segítség!
Úgyhogy a beadandók helyett most arra kérlek, hogy kérdezz rá otthon, tudsz e valamiben segíteni a háztartásban!
Családtagjaitok, szüleitek egy hosszú munkanap után biztos örülnének, ha a héten pár napban hasznosan tudnátok segíteni a ház körül.
Ha ezt eddig is így tetted, akkor egy hős vagy.