2020. április 6., hétfő

"Szabadidő és sport az interneten"

Néhány hazai oldal, a "hazai" mozgáshoz!



A mozgás fontos és az internet, teli van ilyen tartalommal, ebből néhány oldalt linkelek, hátha találsz olyat, ami megtetszik és szívesen kipróbálnád.

Az alábbi tartalmak az MDSZ által jegyzett ajánlások:


Magyar Diáksport szövetség




DO60 official






TikTok


...ha Te is találsz valamilyen érdekes tartalmat, ami Neked tetszik, azt nyugodtan oszd meg akár itt egy kommentben a bejegyzés alatt.

3 könnyű gyakorlat, ami kell a szemednek, ha monitor előtt dolgozol

Kedves 5.b osztályos tanuló!

Védőnéni ajánlásával küldöm:

A szemnek is kell az edzés, főleg, ha egész nap a képernyőhöz köt a feladatod.

Arról rengeteget lehet olvasni, hogy ülőmunka mellett mennyire fontos a testmozgás, de kevesebb szó esik a szem izmairól és azok fitten tartásáról. Vicces belegondolni, hogy edzés kell a szemnek, mert a hozzám hasonló vizuális típusoknak rögtön bevillan a sok kigyúrt szemgolyó, pedig igazából komoly dolog ez, mert a szemünket durván megterheljük, amikor egész nap bámuljuk a monitort.
Bob Doto a The Power of Stretching című könyvében írt le három nyújtógyakorlatot, amit bármikor megcsinálhatunk, hogy ellazítsuk a szem izmait, és megőrizzük egészségét. Ezekkel a gyakorlatokkal még a fejfájást is megelőzhetjük, ami gyakran épp azért jelentkezik, mert túlterheltük a szemünket. Elég egyszer-kétszer ismételni egymás után a gyakorlatokat, hogy a kívánt hatást elérjük.

1.    Nyújtás

Nevezhetjük szemkörzésnek is: nézz előre, fel, le, balra és jobbra ebben a sorrendben. Mindegyik pozíciót tartsd egy lélegzetvételnyi ideig. Például: belégzés – nézz fel, kilégzés – nézz le. Ezután jöhet a tényleges körzés félkörben: először felfelé nézve írj le a szemeddel egy félkört, majd lefelé nézve csináld ugyanezt.

2.    Messzenézés

Ebben a gyakorlatban a távolba kell nézni, mert a képernyőre fókuszálás közben nem használjuk a messzire nézéshez szükséges izmainkat, amitől aztán előjöhet egy jó kis fejfájás.
Nézz ki az ablakon, és válassz ki a messzeségben egy pontot, majd koncentrálj rá erősen. Ha nehezedre esik vagy kényelmetlen egy messzi pont nézése, akkor csak gyönyörködj a kilátásban – bár, ha nem egy puszta terül a munkahelyed vagy az otthonod mellett, akkor a kilátás valószínűleg a szemközti házat jelenti, ami nincs túl messze, úgyhogy inkább az ég és a felhők fürkészését javasoljuk. Ha pedig nincs ablak a közeledben, akkor a szobában keresd meg a szemeddel a legtávolabbi pontot, és arra fókuszálj pár lélegzetvételnyi ideig.

3.    A szem környéke

Ha belegondolunk, rengeteget hunyorítunk, játszunk a szem környéki izmokkal, ezért nekik is szükségük van egy kis nyújtásra ahhoz, hogy elengedjék a feszültséget, és megpihenjenek. Ezt úgy tudod elérni, ha a halántékodon az ujjbegyeddel a hajvonal felé húzod a bőrt párszor. Aztán csukd be a szemed, tedd az ujjad a szemöldök alatti részre és húzd a homlokod felé. Végül pedig nyomogasd meg az arccsontod felett az arcodat (pont a szemed alatti karikák alatt). Mindezt megteheted köröző mozdulattal is, az még nyugtatóbb hatással lesz az izmaidra és az idegeidre.

Figyeld meg: ha napjában kétszer megcsinálod ezeket a pár másodperces gyakorlatokat, még a közérzeted is jobb lesz amellett, hogy nyugodtabban bámulhatod tovább a monitort, mert tudod, hogy tettél egy lépést a szemed egészsége felé.

2020. április 6. Német

Kedves ötödikes!

Ma is nagyon ügyesen dolgoztál a Teams-en. Köszönöm az aktív részvételt! 😍

Egy hiányzónk volt: Bogi.

Összegzem a ma tanultakat:

Tankönyv 51. oldalon a boáról, a papagájról és az óriásteknősről beszélgettünk.



A füzetbe írtuk:

Die Boa kann alt werden. (=A boa öreg tud lenni.)
Der Papagei kann älter werden. (=A papagáj öregebb tud lenni.)
Die Riesenschildkröte kann am ältesten werden. (=Az óriásteknős tud a legöregebb lenni.)

Munkafüzet 36. oldalán az alábbi tulajdonságokat találtuk meg:

langsam - schnell
viel - wenig
klein - gross
alt - jung
schlecht - gut
lang - kurz
tief - hoch

Ennyi! :)

Erika néni

2020. április 6. Matematika Edit nénivel (109.óra Szakaszfelező merőleges)

Kedves ötödikesek!

Remélem jól telt a hétvégétek, és egy kicsit kint is tudtatok lenni.

109. óra Szakaszfelező merőleges (tk.158-159. oldal)

1.Ellenőrizd a házi feladatodat a fénykép alapján! Ha elfelejtetted a kerületeket kiszámolni, pirossal pótold!

2. Figyeld meg a videót! (Elég, 5:40percig megnézni!)


3. Írd le a szabályt: A szakaszfelező merőleges olyan egyenes, amelynek bármely pontja egyenlő távolságra van az AB szakasz végpontjaitól.  (A szakaszfelező merőleges a szakasz felezési pontján halad át és merőleges a szakaszra)

4.Szakaszfelező merőleges szerkesztése 
A videóval együtt szerkessz! Ahol szükséges „stoppold le” a videót, csináld meg azt a szerkesztési mozzanatot, aztán lépj tovább a videóval.
Legyen az AB szakasz hossza 6,5 cm. (mint a videón)


4.Rajzolj egy AB= 55 mm-es szakaszt! Szerkeszd meg a felezőmerőlegesét! (Ha szükséges játszd le újból a videót!)

5. Rajzolj egy AB= 9 cm hosszúságú szakaszt! Oszd fel 4 egyenlő részre!
(Először felezd meg a szakaszt! A felezési pont legyen F! Két szakaszt kapsz AF és FB szakaszt.
Mindkettőt felezd el külön-külön. Így megkapod az AB szakasz negyedrészeit!)
Itt a kész ábra is!

Hf. Az órai 3 ábra újbóli megszerkesztése (Nem kell elküldened!)

2020. április 6. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek  !

Kijavítottam a Témazárókat , mindenkinek e-mail -ben visszajeleztem az érdemjegyét,a Krétában  is megtalálod  .Többnyire jól sikerültek a dolgozatok .Ügyesek voltatok ,megdicsérlek benneteket!Akinek rosszabbul sikerült az se szomorodjon el, a legközelebbi dolgozat biztosan jobban sikerül .😊


A múlt órán a kör részeivel ismerkedtünk meg .Remélem mindenkinek sikerült megtanulni az elnevezéseket .

A mai órán a learning apps segítségével fogjuk gyakorolni a megismert elnevezéseket .

  Gyakorolj ! Ha nem megy többször is újra kezdheted !

 Learning Apps (Kattints a linkre !)

Itt 9 feladatot találsz .Ezek közül néggyel gyakorolj !

  3.A kör és részei (Elnevezések gyakorlása)

  4.Ismerd fel (Memória játék )

  6.Meghatározás (Szabályok gyakorlása)

  9.Párkereső (Elnevezések gyakorlása)

Szorgalminak a többit is megcsinálhatod ,abban az esetben írd be a megjegyzés rovatba !

Írásbeli házid most nem lesz !  Jó gyakorlást kívánok !

2020. április 6. Ének

Hahó ötödikesem!

Bizonyára elfáradtál már az elmúlt hetekben. Én is.

🎬Szeretettel ajánlom a figyelmedbe EZT az Oscar-díjas magyar rövidfilmet, nézd meg!

Most nem is szeretnék mást, csak jó pihenést kívánni neked a tavaszi szünetre!

Viszonthallásra!👂

2020. április 6. Természetismeret

Kedves Ötödikes!


Ma folytatjuk az előző órán elkezdett leckét, nyisd ki a könyvedet a 134.oldalon, az atlaszt pedig a

10.-11.oldalon - Magyarország domborzata

Bizonyára tudod, hogyan ábrázolja a térkép a vizeket, ugye? 😊 Igen, kék színnel!

A folyókat vonallal, annak vastagsága jelzi a folyó szélességét.
A tavak, tengerek területét is kék színezés jelöli. Minél mélyebbek, annál sötétebb kék a szín.

Rajzold le a mf. 68.oldalán a 7.-es feladat ábráját a füzetedbe és írd mellé a megfelelő helyre az egyes részek nevét:

főfolyó (a szélesebb folyó)
mellékfolyó (a keskenyebb folyó)
torkolat (ahol a mellékfolyó a főfolyóba ömlik) ezt a helyet karikázd be

csatorna (a vonal, amelyen vonalkák vannak) ez egy mesterséges vízfolyás
mocsár (a vízszintes kis vonalkák) ez egy sekély állóvíz, melyet benőtt a vízi növényzet

A forrás a folyó eredete, ebből ér - csermely - patak - folyó - folyam lesz.
A DUNA hazánk legnagyobb folyója, másik nagy folyónk a TISZA. Keresd meg mindkettőt az atlaszban!

Állóvíz a tó, a tenger és az óceán.
Legnagyobb tavunk a BALATON, melyet a Sió-csatorna köt össze a Dunával. Keresd meg az atlaszban!

Magyarország nagytájait látod a könyvben a 135.oldal lap alján.  Írd le ezeket egymás alá a füzetedbe. Keresd meg mind a hatot az atlaszban!
Hazánk legmagasabb pontja az Északi-középhegységben található KÉKES - 1014m

Oldd meg a mf. feladatát: 69.o. 8.f.

Várom a munkádról a fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu 

Akinek elmaradása van, pótolja!

KELLEMES TAVASZI SZÜNETET KÍVÁNOK, PIHENJ, TÖLTŐDJ!
TALÁLKOZUNK 16-ÁN 11:00-KOR A TEAMS-BEN!

Marianne néni

2020. április 6. Emelt angol Éva nénivel

Dolgozatjavítás

A múlt héten kitöltött dolgozat eredményei a következők:

Eléggé meglepődtem ezeken a eredményeken, ilyen gyengén ez a csoport még sosem teljesített. Azt hiszem egy kicsit talán elkapkodtátok. Kicsit becsapós, hogy csak ikszelgetni meg kattingatni kell.

Nézzétek végig a dolgozatjavítást. Érdemes lesz levonni a tanulságokat. Többet kellett volna tanulni rá? Jobban oda kellett volna figyelni a kitöltéskor? Tovább kellett volna gondolkodni a válaszokokon? Vajon miért sikerült így?
Azért senki ne keseredjen el. A digitális oktatásba is bele kell jönni. Akinek 3-as vagy 2-es lett az eredménye, másolja be a füzetébe a javítást.






































A Film Clubnál ne tévesszen meg senkit, hogy piros csík van mögötte, jó a válasz.










Ennél a kérdésnél is jó a válasz, elfogadtam, ha valaki így írta.
A legalsó sorban az általam megadott jó válasz látható.

Szeretném kérni a fordításokat azoktól, akik még nem küldték be: Tk. 52./2a szöveg

2020. április 6. Angol Heni nénivel

Kedves Angolosaim! Good morning!

Az elmúlt órákon írt tesztlapok értékelését a naplóban találjátok. Ügyesen felkészültetek, dicsérlek benneteket!

A mai nap 9 órakor élő online órára várlak benneteket! Készítsétek elő a tankönyvet, munkafüzetet és a füzetet is!
Ha valaki nem tudna az órához csatlakozni mellékelem a vázlatot.

Tk. 46./1. Ismételd át az olvasmány szövegét!
Tk. 47./2. Az olvasmányhoz kapcsolódnak a mondatok.  Döntsd el igazak (T) /hamisak (F)/nem szerepel a szövegben (DS). Írd a mondatok után!
Füzetbe dolgozzatok!
                                                                       Lesson 83.
                        Present simple:question= Egyszerű jelen idő : kérdő mondatok
rövid válaszok


Do
I

you
go swimming?
we
collect things?
they
like sports?

Does
he
watch TV?
she
play volleyball?
it

              
Szabály: A kérdő mondatoknál a do vagy egyes szám 3.személyben a does segédigét használjuk. 
Pl.:  Do you go swimminng?
       Yes, do. / No, I don't.

      Does she collect things?
      Yes, she does. / No, she doesn't.

Tk. 47./3.b Egészítsd ki a mondatokat do vagy a does  szócskával!

Játék
Do vagy does? A játék indításához KATTINTS IDE !

Goodbye! Heni néni 

2020. április 6. Angol Anikó nénivel

Dear Students!


A mai óránk online óra lesz 9 órakor a teams csoportban találozunk.

Témánk Easter in Britain.

EASTER VOCABULARY - MATCHING

2020. április 6. Testnevelés

Kedves 5. b osztályosok!

Szomorúan tapasztaltam, hogy nem sok kép érkezett a múlt héten a munkátokról! 😞
Akiktől már kaptam képet, s folyamatosan küldenek visszajelzést, márciusra beírtam a naplóba egy-egy 5-öst, a szorgalmukért és a munkájukért! 😌
(Melissza, Bánfi Tomi, Robi, Dávid Bazsi, Varró Bence és Zétény)

A mai napra egy 16 perces videót hoztam Nektek, jó mozgást hozzá!

Szép napot Nektek!

Dani bácsi