2020. május 4., hétfő

2020. május 4. Német

Kedves ötödikes!

Ma Teams-en találkoztunk! Köszönöm az aktív részvételt! :)

Készültünk a holnapi dolgozatra.
Kijavítottuk a legutóbbi feladatokat.

A hiányzók (Bogi és Anna igazoltan) ez alapján javítsanak:



2020. május 4. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek !

Remélem kipihentétek magatokat a hétvégén .

A mai óra címe :Az egész számok összehasonlítása 

1.Nézzük meg a Tk.253/6-os feladatát !
a)Egy euró adósság és egy euró vagyon kiegyenlíti egymást,ezért ezeket lehúzhatjuk.Így megkapjuk a gyerekek vagyonát.Majd emelkedő sorrendben is írjuk fel,kinek mennyi pénze van.

-3<-1<0<2   
Mely számok nagyobbak a 0-nál ? :(+2)
Mely számok kisebbek a 0-nál ? (-3;-1)
-1>-3     és       +2>-3 
Kékkel szedett részt másold le a füzetedbe !
b)A negatív hőmérsékletetektől a pozitív hőmérsékletek felé haladunk a hőmérő skáláján.
 -6<-2<0<5

 2.A számegyenesen a 0-tól egyenlő távolságokra felmértünk osztópontokat .A nullától balra a negatív természetes számokat,a nullától jobbra pedig a pozitív természetes számokat ábrázoljuk. A nulla se nem negatív ,se nem pozitív szám .
Másold le az ábrát a füzetedbe !

  3.Gyakorolj a Learning appsal 
 JÁTÉK1.
 JÁTÉK2. 
  4.Házi feladat :Tk.254/7-es feladat
  Ha elkészítetted küldd el IDE !
 
                                                      Jó munkát !







 

2020. május 4. Testnevelés

Kedves 5. b osztályosok!

A mai napra egy 15 perces edzést hoztam Nektek! ITT találhatjátok!

Választhatod a könnyebb vagy a nehezebb verziót is! 💪

Jó mozgást kívánok hozzá!

Aki még nem töltötte ki, a múlt heti feladatot, legyen szíves megtenni!! (Aki kitöltötte, köszönöm a munkáját! A héten 1 hasonló feladat lesz még, ha mindkettőt kitöltöd, s kevés hibaszámmal oldod meg, jegyet kapsz rá! 😉 )

Új kitöltési határidő: 2020.05.08.

Dani bácsi

2020. május 4. Angol Anikó nénivel

Dear Students!


A mai órán online óra lesz a teamsban. 9 órakor várlak benneteket!


Téma: What's the time?
Tk.40.o/2.a
Mf. 32.o/2

Grammar: Prepositions of time: on ,at


Együtt dolgozunk.


See you on Monday morning.

Anikó néni

2020. május 4. Matematika (119. óra Egész számok összeadása)

Kedves ötödikesek!

Először nézzük meg a házi feladatot, meg ismételjünk egy kicsit.




119. Óra Egész számok összeadása

1. Azonos előjelű számok összeadása:

(+28) + (+12) =                (+ 200) + (+ 900) =
Vagyon + vagyon = még több vagyonnal. (előjel +) (Összeadást végzek)

(- 30) + (- 40) =                              (-500) + (-900) =
Adósság + adósság = még több adósság. (előjel -) (Összeadást végzek)

Azonos előjelű számok összeadásakor az előjel változatlan marad, a számok abszolút értékét ÖSSZEADOM.

2. Adósság és vagyon (készpénz) cédulák összeadása. Mennyi pénzem van?


3. Különböző előjelű számok összeadása:

(-8) + (+11) =                  
Adósság < vagyon   vagyonom van (előjel +)            (11 - 8 = +3 kivontam)

(-8) + (+6) =
Adósság > vagyon adósságom van (előjel -)              (8-6 = 2 kivonást végzek), tehát -8 + 6 = -2

(+5) + (-11) =
Vagyon < adósság →adósságom van (előlel -)               (11-5 = 6 kivonást végzek), tehát -11 + 5 = -6

Különböző előjelű számok összeadása:
Megnézem, hogy miből van több,
ha a vagyonból van több az összeg előjele pozitív + lesz,
ha az adósságból van több az összeg előjele negatív - lesz.
A nagyobb abszolút értékű számból KIVONOM a kisebbet.

Hf. tk 258 / 14 a)    d) 16 összeadás a füzetbe leírva + a szabályok

2020. május 4. Ének

Hahó ötödikesem!

A múlt alkalommal a középkor zenei életéről olvashattál. Emlékszel még a gregorián jellemzőire?

Itt egy gregorián ének kottaképét látod. Azok a kis négyzetecskék a hangjegyírás egyik legősibb változatai, a neumák.



A 7. század körül már próbálkoztak több szólamot is megszólaltatni egyszerre. Egészen a 12. századig csiszolgatták ezt a tudományt, így innen számítjuk a többszólamú éneklés meglétét.

Sőt, szolmizáltak is, és a kottaírás is kezdett lassan a maihoz hasonlítani. A szolmizálást Arezzoi Guido, itáliai bencés szerzetes találta ki. Olyan rendszert talált ki, amelyhez nem kellett túl sok eszköz: a kezük segítségével tanulták meg a hangokat, hangcsoportokat memorizálni.





Az egyházi zene mellett párhuzamosa jelen volt és fejlődött a népi, világi zene zene is. A legtöbb módosabb úr és hölgy játszott is valamilyen hangszeren.

Többféle hangszert használtak, ezek a ma is ismert hangszerek ősei. Felismered, melyik melyiké?


Itt van a rotta:




Ez a rebek:





Ezek pedig az organistrum és a pszaltérium:




12. század környékén, amikor a pápaság hatalma már nem volt olyan szilárd, a világi zene (tehát minden, ami nem a vallásról, vallásosságról szól) egyre inkább megjelenik. Innentől a fő műfaj a zenében a trubadúrköltészet.

Trubadúrok, trouverek, minnesängerek.... ők mind a lovagi költészet zenei ágának képviselői. Költők, zeneszerzők, akik balladákat, szerelmi dalokat énekelnek, az életszeretetet hirdették. Egy szólamban ugyan, de hangszerkísérettel, és a saját, nemzeti nyelvükön énekelnek.

🎵Hallgasd meg a EZT !

🎵Hallgasd meg a legismertebb trubadúr dallam, a Nyári ének mai "változatát" is!

Viszonthallásra!👂

2020. május 4. Természetismeret

Kedves Ötödikes!

Ma a Holdról tanulsz.
Írd fel a füzetedbe:                       Földünk hűséges kísérője a Hold

Vázlat a füzetbe:

- a Hold egy égitest, az egyetlen a bolygónkon kívül, ahol ember járt
/1961. július 21. Armstrong és Aldrin/
- fényét a Naptól kapja
- mozgásai: 1. kering a Föld körül    2. forog a tengelye körül   mindkettő ideje: 27 nap és 8 óra
- mindig ugyanazt az oldalát látjuk, mert a keringés és a forgás ideje megegyezik
- a Holdon nincs víz és nincs levegő (nincs szél sem)

A Hold fényváltozásai:                   tk.150.o.ábra a lap alján

első negyed: "D" alakúra dagad a növekvő Hold
telihold: a Hold ekkor egy teljes koronggá nő
utolsó negyed: fokozatosan "C" formájú sarlóvá csökken
újhold: eltűnik

Holdfogyatkozás:                            tk. 150.o.ábra a lap alján


Ekkor a Föld a Nap és a Hold közé kerül, ezért a Nap fénye nem világítja meg a Holdat, így a Föld árnyéka a Holdat eltakarja (részben vagy egészben).

Nézd meg a következő videót (ha nem regisztráltál még, tedd meg, érdemes):

A HOLD

Mf.: 77.o.1.,3.f.

Küldd a fotót ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

2020. május 4. Angol Éva nénivel

Sziasztok Srácok!

Remélem mindenki kockásra pihente magát a hosszú hétvégén és újult erővel vág bele a munkába. Nagy nap ez a mai, befordultunk a célegyenesbe, ami a tanévet illeti. Június közepéig már nem sok van hátra, úgyhogy nyomjuk meg év végéig, amit még tudunk.

Mondhatnám, hogy az erő legyen veletek a maradék másfél hónapban...😊 De ma pont május 4.-e van, amikor is az összes Csillagok Háborúja rajongó a fent látható szóviccet posztolja.

(Egy kis segítség, ha nem láttad volna még soha angolul a Star Wars egyetlen részletét sem: MAY THE FORCE BE WITH YOU=AZ ERŐ LEGYEN VELED, May the fourth= Május 4.-e)

Na ha megvan az alaphangulat a mai tanuláshoz, akkor jöjjön egy kis ujjgyakorlat.
Nyisd meg ezt a linket és fénysebességgel húzogasd a megfelelő pöttyökhöz a megfelelő szavakat. Tetszőlegesen ismételheted, ahányszor csak akarod. Ki ér el egy perc alatti eredményt?😊

https://wordwall.net/hu/resource/537513/angol/parts-house

 A fő falat mára pedig egy szövegértési gyakorlat a tankönyvből.
Tk. 55.o/7a

1. Olvasd el a szöveget.
2.Olvasd el még egyszer lassan, értelmezve
3. Másold át az alaprajzot az angol füzetedbe.
4. A leírás alapján azonosítsd, hogy melyik szoba milyen helység. Írd bele a helységek angol elnevezését a rajzodba.
5. Olvasd el a szöveget újra, hogy ellenőrizd a válaszaid. (Ne spórold meg! Mindig minden szöveget 3x illik elolvasni!!!)

Ma csak ennyi a teendőd, holnap a live órán megbeszéljük a többit.

BYE!

2020. május 4. Angol Heni nénivel

Dear Students! Good morning!

9 órakor várlak online óránkra!
Készítsd elő a tankönyved, szótárad, füzeted!
Megbeszéljük a dolgozat eredményét és elkezdjük a következő leckét!

Találkozzunk az órán!
Goodbye, Heni néni