2020. május 14., csütörtök

2020. május 14. Hon- és népismeret

Kedvesek,
ma délutánig kérem, hogy pótoljátok a múlt órai feladatot. Azokat, akiktől megkaptam, nagyon megdicsérem, nagyon jó gondolatokat osztottatok meg velem a népviseletekről. Örülök, hogy ilyen sokféleképp látjátok, és gondolkodtok a témáról.

Mára három aktuális jeles nappal készültem nektek.

1. Olvasd el figyelmesen az alábbi kis szöveget!

Május 12-14. a Fagyosszentek napjai. No, de kik is azok a Fagyosszentek és fáznak-e?


Szervác, Pongrác és Bonifác három vértanú volt (történelemből már tanultuk, hogy azokat nevezzük vértanúknak, akiket a hitük miatt öltek meg). Őket nevezik Fagyosszenteknek.




Az elődeink megfigyelték, hogy május közepén, ezen a három napon mindig lehűl az idő. Ez akár tönkre is tehette a termést, mivel eddigre a fák és az elültetett növények is virágozni kezdenek már. Annyira féltek ettől a május lehűléstől, hogy különböző magyarázatokat találtak rá.

Egy népi magyarázat szerint Pongrác kánikulában megfagyott, Szervác a Tisza közepén víz nélkül megfulladt, Bonifácot pedig agyoncsipkedték a szúnyogok, ezért mérgesek ránk és évről évre visszajönnek, hogy bosszantsanak bennünket.

Mindszenten úgy tartották, hogy a szentek halálra fagytak a névnapjukon bekövetkezett fagyban, mert ruháikat a betegeknek adták.

Időjárás jóslások is kapcsolódnak ezekhez a napokhoz: úgy tartották, ha fagyosszentekkor nagy a hideg, akkor rossz termés várható. Máshol meg úgy gondolták, ha nagyon hideg van ilyenkor, hosszú lesz az ősz.

A népi megfigyelések alapján a kényesebb palántákat (paradicsom, bab, uborka) csak fagyosszentek után ültetik ki.

2. Másold le a füzetedbe a kékkel szedett szövegrészeket! (Cím: Jeles napok májusban)

3. Szorgalmi: ültess a hétvégén paradicsomot/uborkát/babot, ha lehetőséged van rá. Küldj róla egy fotót a szorgalmi ötösért. ☺️

Kata n.

2020. május 14. Angol Anikó nénivel

Dear Students!


A mai órán az előljárószavakról (places of the prepositions) fogunk tanulni.

1. feladat

Tk. 52.o./3.a

Nézd meg hol helyezkedik el a labda a dobozhoz képest!

Írd ki a szótárba a következő szavakat!!!!!

on- rajta

in-benne

under-alatta

next to- mellette

in front of- előtte

behind- mögötte

opposite- szemben

between- két dolog között

2. feladat


Hallgasd meg ezek az előljárószavakat mondatban  is kétszer ITT

Hallgasd meg ezt is ITT

3. feladat

Tk. 53.o/3.b

Pl: Where is the robot?
He's on the bookshelf.

Írd le a füzetedbe angolul hol van a robot! Használd a megtanult kifejezéseket! Azért előljárószó, mert mindig az előtt a szó előtt helyezkedik el, amire vonatkozik.

4. feladat


Gyakorlás ITT


Best wishes.

                     Anikó néni

2020. május 14. Német

Kedves ötödikes!

1. feladat

Wie sind die Wappentiere?
Teszteld, milyen ügyesen tanultad meg az új szókincset!
Keresd meg a munkafüzet 42. oldal 4. feladatában a 12 tulajdonságot kifejező szót!


2. feladat

Portfolio: Mein Wappentier - Írd fel címnek a füzetedbe!
Zeichne dein Wappen! Welches Tier ist drauf?

Rajzold le a füzetedbe a te címeredet! Legyen rajta legalább egy címerállat is!
Színezd ki!
Írj róla 3 mondatot!

Pl. ha sast rajzoltál:

Der Adler ist mutig.
Er ist der König der Vögel.
Er ist schwarz und silbern.

🐻🦄🐂🐳🦁🐼🦅

A mai és a keddi munkáidat töltsd fel IDE!

Erika néni


2020. május 14. Természetismeret

Kedves Ötödikes!

12:00 - Teams!

Cím a füzetbe:                                        A napsugár nyomában

Olvasd el a leckét tk. 157.o.-
Tanulmányozd a tankönyv ábráit is.

Vázlatként írd le a 160. oldalon lévő Jegyezd meg!-et.
Kiegészítésképp írd le ezt is:

A napi középhőmérséklet kiszámítása:
a reggel, délben és este mért hőmérsékleti adatokat összeadjuk és elosztjuk hárommal (a mérések számával).

Ajánlom figyelmedbe a 160.oldalon lévő ÉRDEKES elolvasását is.

Mf.: 80.o. 1.,2.,3.,4.,5.; 81.o.6.f.

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni 

2020. május 14. Angol Heni nénivel

My Dear Student!

Küldöm a keddi feladat javítását. Figyelj arra,hogy az is=van szócskát az angol mondatba bele kell írni! Nincs két egyforma megoldás, mert mindenki máshová rajzolta a tárgyakat, de minden mondatnak ez  a szórendje:
  The__pen___is _____next to__ the computer.
          (tárgy)             (hol)         (a másik tárgy neve)
Tk. 53./5.b ( A narancssárga mindenkinél közös.)
The book is under the chair.
The mobile phone is in the window.
The pen is in front of the computer.
The CD is next to the desk.
The umbrella is  behind the door.
The watch is on the desk.
The bag is on the chair.

A mai feladat is ehhez hasonló lesz.
Kérlek, hogy egy rajzlapra készítsd!
Draw a picture.=Rajzold le a szobád!
Pl.:



Use colours.=Színezd ki!
Write the names of the furniture.= Nevezd meg a bútorokat!
Write 6 sentences.= Írj 6 mondatot a képről!

A feladatra értékelést kapsz! Szép, igényes munkákat várok. Legkésőbb keddig küldd vissza, IDE !

Goodbye, Heni néni

2020. május 15. Angol Éva nénivel

Good morning!

Ma fordítási gyakorlat nap van.

Angolról magyarra:
- Hi! I'm John. I'm from England. Where do you live?
- Hi! I'm Szilvia. I live in Hódmezővásárhely. It's a city in Hungary.
- Oh, that's great! Are there big houses in your town?
- No, there aren't. There are small houses and nice trees. Do you live in a big city?
- Yes, I do. London is very big. There are many houses and shopping centres and big parks, too. Is there a park in Hódmezővásárhely?
- Yes, there is. Its name is Kása erdő. We go there by bike with my Dad on Sundays.

Magyarról angolra:
- Szia! Szeretsz úszni?
- Igen, a bátyámmal szoktunk úszni járni minden kedden öt órakor.
- Hol van az uszoda?
- Közel van a Kossuth térhez.
- Tudunk menni biciklivel?
- Igen, tudunk. És tudunk fagyit is enni, mert a fagyizó (ice-cream shop) a templom közelében van.
- Nagyszerű! Menjünk!

FELADAT:
1. Először olvasd végig a párbeszédeket.
2. Utána nyisd ki a füzeted és sorban haladj.
3. Ha nem tudsz valamit, most ne az interneten keresd, hanem a tankönyvedben lapozz vissza. Csak olyan szavak és kifejezések szerepelnek, amiket tanultunk.
4. Ellenőrizd át a munkádat a végén. Magyaros? Helyesen írtad? Írásjelek a helyükön vannak? Nem maradt ki semmi?
5. Ha kész, akkor küldd el emailben (csillag.eva@vargatamas.hu)
Vigyázz, ha bárhol szóközt teszel vagy elírod, előfordulhat, hogy nem kapom meg. Kiderült, hogy sok esetben ezért nem érkeznek meg a munkáitok.

Jó munkát!
BYE!

2020. május 14. Matematika Gyakorlóóra Betti nénivel

Kedves Ötödikesek !

                     Egész számok összeadása,kivonása

Ma nem kell írnod semmit a füzetedbe ! 

Gyakorolni fogunk a Learning Apps-sal !

Ismételjük át a szabályokat !  (Nem kell újra leírnod !)

1.A számegyenesen azokat a számokat, melyek ugyanakkora távolságra vannak a 0-tól, de ellentétes irányban helyezkednek el, ellentett számoknak nevezzük.
(A szám és ellentettjének összege mindig nulla.)

2.Egy számnak a 0 -tól való távolságát a szám abszolút értékének nevezzük.

   3. Pozitív szám kivonását helyettesíthetjük,a kivonandó ellentettjének hozzáadásával.(És fordítva.) Negatív szám hozzáadását helyettesíthetjük,a kivonandó ellentettjének kivonásával.

4.Negatív  szám kivonása helyett, ugyanolyan abszolút értékű pozitív  szám hozzáadását végezhetjük .


5.A plusz előjelet nem szükséges kiírnunk,ezért az eddigieknél egyszerűbben is számolhatunk.


Gyakorolj a Játékokkal !

1.Egész számok összeadása,kivonása

2Műveletek negatív számokkal

3.Egész számok összeadása ,kivonása

4.Egész számok kivonása

5.Műveletek negatív számokkal

6.Egész számok összeadása

7.Hiányzó műveleti jel

8.Előjelek összevonása


 Csinálj meg belőlük minél többet ! Nem kell semmit elküldened !

                                    Jó gyakorlást kívánok !






Testnevelés - FELADATOK BEADÁSA

Sziasztok!

Aki még nem adta le a naplóját,

ahogy itt kértem:


 az
 2020. május 15.-én 15 óráig megteheti,
e-mailben itt:

kovacs.imre@vargatamas.hu


Testnevelés - Egyensúlyt fejlesztő feladatok

Sziasztok!

Nézzétek meg az alábbi videot és csináljátok meg ezt az egyszerű gyakorlatot:


A feladatot a videoban látható irányokba végezd csak el:
 2x10 kört teljesíts
 ez a ráhangolódás, bemelegítés
 a MAI feladatra.

Csukott szemmel nem kell végrehajtani a feladatot!!!

-------------------------------------------------------------

Készíts egy nagy "iránytűt" 

A 8 égtájat, írd fel egy-egy papírdarabra és helyezd el magad körül úgy, hogy:

 Te is keresd meg merre van Észak, Dél stb. 
Így helyezd el a 8db papírdarabot, kör vagy négyzet alakzatban!

 Kérj tanácsot szüleidtől, ha nem tudod, melyik irány merre van a szobádban.

Ha van kertetek, menj ki oda ott könnyebben megtalálod az égtájakat.

Ügyelj rá, ha kibillennél az egyensúlyodból, akkor ne legyen semmilyen tárgy a közeledben!

 Keress egy min. 2x2m szabad területet a feladathoz.




Cipő nem kell, a feladatot mezítláb végezd, de ne csúszós talajon, hanem szőnyegen.

A fürdőszoba, a kerámia járólap nem ideális helyszín.

A lábad alá rakj szőnyegen is egy mosásra ítélt pólót vagy egy pokrócot,
 úgy, hogy azt 4-be hajtód.

A talpad egy kb. 1cm magas puha felületen legyen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A feladat végrehajtásának a leírása:


Minden páratlan kör:
(1-3-5-7-9) 

balra kezd, bal lábbal,
 a jobb lábad a földön marad:

Észak felé nézel végig,
 majd csakis a bal lábaddal megérinted,
 vagy megpróbálod megérinteni:

É-Ény-Ny-Dny-D-Dk- K-Ék a sorrenden.
Dk-től nehezedik a feladat!

Ha Dk-tól túl nehéz a feladat,
 változtass és keress egyéni megoldást eltérve a rajztól!



Minden érintés után a bal lábadat zárd a jobb lábad mellé,
 de csak a lábujjad érhet le a földre egy pillanatra. 
Mint az ábrán a piros vonal úgy haladj!

Minden páros kör:
(2-4-6-8-10)

 jobbra kezd, jobb lábbal,
 a bal lábad a földön marad:

Észak felé nézel végig.
majd csakis a jobb lábaddal megérinted,
vagy megpróbálod megérinteni:

É-Ék-K-Dk-D-Dny-Ny-Ény a sorrend.
Dny-tól nehezedik a feladat!

Ha Dny-tól túl nehéz a feladat,
 változtass és keress egyéni megoldást eltérve a rajztól!



Minden érintés után a jobb lábadat zárd a bal lábad mellé,
 de csak a lábujjad érhet le a földre egy pillanatra.
Mint az ábrán a piros vonal úgy haladj!


2x10 kört teljesíts!

Ha kihívásra vágysz, próbáld meg ismét, de most 10 kört egyben az egyik irányba, majd lábcsere és 10 kör a másik irányba!

Ne rohanj a feladattal, egyensúlyozz lassan figyelve arra amit csinálsz!

Írd be a naplódba az időt is, amit mindig oda kell írni, ha megcsináltad a 10-10 kört egyben írd le azt is, de azt külön idővel!

Jelezd a hibapontot!

Egy hibapont, ha elveszted az egyensúlyod és leér a talpad, sarkad a lábujjad mellett.
A lábujjad csakis azon lábad mellett érhet le, amin állsz a kör vagy a négyzet közepén. Az ábrákon fekete ponttal jelölve!

Jó munkát kívánok!