2020. május 29., péntek

2020. május 29. Etika

Kedves ötödikes!

Ha még nem készítetted el a feladatot, kérlek tedd meg!

Továbbra is a mindenséget kutatjuk. Eddig magyar tudósokkal ismerkedtél, most megnézünk egy másik szempontot is a világ megismeréséhez:


Mit csinálnak a művészek?

Válaszold meg az alábbi kérdéseket! Írd le a válaszokat a füzetedbe!

1. Milyen művészeti ágakat ismersz fel a képen? Írj párat a füzetedbe! Felsorolhatod, vagy készíthetsz ilyen pókhálóábrát te is! (Egy kis gondolkodás után görgess a lentebbi képhez, ott meg is vannak nevezve.)





2. Melyik művészeti ág áll hozzád a legközelebb? Miért az tetszik?
3. Szerinted a művész a valóságot ábrázolja? Indokold is a véleményed!
4. Szerinted miért lenne szegényebb a világ, ha nem lennének művészek?
5. Szerinted mi a fontosabb, a tudomány vagy a művészet? Miért gondolod így?

A füzetedben mind az öt kérdést meg kell válaszolni!!! Küldd el nekem a gemesdora79@gmail.com címre!

Beadási határidő: 2020. június 5.

2020. május 29. Matematika Edit nénivel (Tizedes törtek egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása)

Kedves ötödikesek!

Ismerkedjünk tovább a tizedes törtekkel!

1) Nézzetek meg egy videót ismétlésképpen a tizedes törtek kiolvasásáról, majd a leírásáról!
A tanár úr elmagyarázza a bővítést, egyszerűsítést! (Nem kell leírni semmit!)



Cím a füzetbe: Tizedes törtek egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása

2) Ebből a videóból jegyzetelj!



Ami új!

  1. A füzetedbe írd le a tizedes tört bővítésének szabályát példákkal!
  2. A füzetedbe írd le a tizedestört egyszerűsítésének szabályát példákkal!
  3. Tizedes törtek összehasonlítása


3) Gyakorolj!  5 feladatot csinálj meg! Írd fel, mennyit tudtál megcsinálni.
Ha nem sikerül megcsinálni, annak a címét is jegyezd fel.

Tizedes törtek írása, olvasása 3 https://learningapps.org/7652438  péntek

Tizedestörtek írása, olvasása 4 https://learningapps.org/7652452 péntek

https://learningapps.org/9768113    (Sorrend legyen 2,3,1. A számegyenest még nem kell!!!)

Jó munkát!😅🙆
Jó pihenést a hétvégére!😍

2020. május 29. Matematika Betti nénivel (Koordináta-rendszer)

Kedves Ötödikesek!

Betti néni beteg lett, így most Edit néni teszi fel az órai anyagot péntekre.

Ma két koordináta-rendszert kell elkészítened.

CÍM: Pontok ábrázolása koordináta-rendszerben


1) Határozd meg a CSILLAG KOORDINÁTÁKAT!
  1. Készítsd el a koordináta –rendszert! ( X tengely 12 cm; jelöld ki rajta a 0, +1;+5;+10, és a -1;-5;-10 pontokat. A 0 pontban merőlegest állítasz, pontosan a négyzetrácsra illeszkedjen a kb 10 cm hosszú egyenes! Ez az Y tengely. Jelölöd rajta a 0, +1;+5;+10, és a -1;-5;-10 pontokat.)
  2. Leolvasod és leírod a füzetedbe az I., II., III., IV. negyedben levő pontok koordinátáit!
  3. Te is ábrázolod a pontokat a füzetedben levő koordináta-rendszerben!Másold le a csillagot a füzetedbe!

 


2) KÉPREJTVÉNY Mit rajzolhatsz, ha ábrázolod a pontokat  és összekötöd őket!
  1. Készítsd el a koordináta –rendszert! ( X tengely 12 cm; jelöld ki rajta a 0, +1;+5;+10, és a -1;-5;-10 pontokat. A 0 pontban merőlegest állítasz, pontosan a négyzetrácsra illeszkedjen a kb 10 cm hosszú egyenes! Ez az Y tengely. Jelölöd rajta a 0, +1;+5;+10, és a -1;-5;-10 pontokat.)
  2. Ábrázold a pontokat!
  • A (0; 0)  B (0; 2)  C (8; 1)  D (0; 10) E (-8; 3)  B (0; 2)  
  • Indulj újból az A pontból!
  • A (0; 0)  F (-10; 0)  G (-7; -5)  H (0;-5) I (8; -5)  J (11; 0)  A (0; 0)

    A nyíl irányában vonalzóval kösd egymáshoz a pontokat! Mit kaptál? (Egy vitorlás hajót kell kapnod, a következő órán megnézheted, hogy helyesen csináltad-e?)
  Nézd meg figyelmesen a két videót! Nem kell csinálni vele semmit. 😍

2020. május 29. Testnevelés

Kedves 5.b osztályosok!

A mai napon ismét WC-papírra lesz szükséged! Próbálj meg minél többet dekázni vele, ha lehetőséged van rá, akkor a szabadban (a benti tárgyak épségének érdekében 😁😁 ).

Az edzésnaplódba azt írd, hogy hányat sikerült dekáznod! :)

Egy példa: ITT!

Jó mozgást és szép hétvégét!
Dani bácsi

2020. május 29. Történelem

Kedvesek,

legutóbb azt a feladatot kaptátok, hogy a már ismert cicás videó alapján (újabb) kérdésekre válaszoljatok.

1. Ellenőrizd a válaszaidat!
  • Melyek voltak István törvényei? 
    • 10 falu - építsen egy templomot
    • tized bevezetése (*ehhez lesz majd egy kis kiegészítés)
    •  8 püspökség létrehozása
    •   2 érsekség megalapítása
  • Hány vármegyét hozott létre István? 30
  • Ki állt a vármegyék élén? ispán
  • Sorold fel az ispán feladatait! a termelés megszervezése, várföldek igazgatása, adók beszedése, bíráskodás, várjobbágyokból álló hadsereg megszervezése
  • Mi volt kötelező vasárnap? templomba járni
  • Hány gyermeke volt Istvánnak? 5 (3 leány, és 2 fiúgyermek)
  • Ki volt Imre herceg nevelője? Gellért püspök
  • Miért nem lett Imre hercegből király? egy vadászbalesetben meghalt (1031-ben)
  • Miért nem lehettek trónörökösök István unokatestvérei, László és Vazul? László még mindig pogány volt, Vazul pedig állítólag merényletet szervezett István ellen, aki ezért megvakíttatta
  • Ki lett végül a trónörökös? Orseolo Péter (István unokaöccse)
  • Mire emlékezünk augusztus 20-án? Szent Istvánra (akit 1083. augusztus 20-án avattak szentté)
2. *a tized egy olyan adó, amit terményben fizetnek, a termés egytized részét az egyháznak kellett adni.

3. Ellenőrizd az eddig elsajátított tudásod ezzel a feladattal! (Kérlek, hogy hibátlan megoldásra törekedj!)


4. Képzeld el, hogy egy középkori krónikaíró vagy Magyarországon! Fogalmazd meg néhány (kb. 5-6) mondatban István király uralkodásának jelentőségét!

4. Küldd el a füzetedről készített képe(ke)t, amin látszik: 

  • az összes, cicás videóval kapcsolatos kérdés válasza
  • és a fogalmazás 
a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Tehát NE messengeren és NE a másik e-mail címemre!)

Nagyon kíváncsi vagyok a meglátásaitokra, ötleteitekre! Ha máris felvetődött benned valami, megoszthatod velem a mai online órán a szokott időben (10-kor).

Kata n.

2020. május 29. Irodalom

Kedves ötödikes!

Ma 9 órakor Teams-en találkozunk!

Befejezzük a múlt órán elkezdett vázlatot a füzetben.
Megbeszéljük a történet folytatását, végét.

Aki nem jön az online órára, készítse el a Mf. 102. oldal 4. feladatát,
és a 103. oldal 2. és 3. feladatát! 
(Aki jelen volt az órán, annak nincs a munkafüzettel dolga!)

Linkelem a regényből készült legismertebb filmadaptációt (=irodalmi alkotást felhasználó film). Képzeld, a filmet 1969-ben még Oscar-díjra is jelölték! Tudom, hogy sokan láttátok már, aki nem, pótolja! Megéri.


Pár dal még ebből a szuper történetből:


Ezt a dalt már hallgattuk korábban is, most debreceni színészek előadásában mutatom:


Erika néni