2020. május 13., szerda

DIÁKOLIMPIA - ONLINE



STARTOL A DIÁKOLIMPIA 

- GAMETIME -

A FÉLBESZAKADT DIÁKOLIMPIA® SZEZONBAN 

ONLINE JÁTÉKOT INDÍT AZ MDSZ

HA SZERETNÉL ONLINE VERSENYEN RÉSZT VENNI,
AKKOR "KATT" IDE:

2020. május 13. Matematika Edit nénivel (125. óra Gyakorlás rövid alakkal)

Kedves ötödikesek!

1) Ismételjük át a legfontosabb tudnivalókat, szabályokat! 😦😊
  • Mit értünk egy szám ellentettjén?
  • Fejezd be a mondatot! Bármely szám és ellentettjének összege ....................
  • Mit értünk egy szám abszolút értékén?
  • Fejezd be a mondatot! Negatív szám abszolút értéke mindig .......................
  • Negatív számok közül melyik a nagyobb?
  • Pozitív számok közül melyik a nagyobb?
  • Mit végezhetünk pozitív szám (+) kivonása helyett?
  • Mit végezhetünk negatív szám (-) kivonása helyett?
  • Mikor nő a vagyonom?
  • Mikor csökken a vagyonom?
  • Mit jelent az összeadás, kivonás egyszerű alakja?
2) Gyakoroljunk a beküldött házi feladat tapasztalatai alapján!
    Írjuk fel az összeadás, kivonás rövid alakját! Végezzük el a műveleteket!
                       (-5)  +   (+7) =                          (+42) – (+21) = 
                    (+23) + (+47) =                            (+8) – (+10) =
                       (-13) + (+8) =                           (-22) – (+45) =

                    (+19) – (-47) =                             (+80) + (-97) = 
                     (-15) – (-27) =                              (-45) + (-22) = 
                     (-29) – (-15) =                            (+ 62) + (-32) =


3) Gyakoroljuk  a számolást az egyszerűbb alakkal!
    2020 - 2020=              -2020 - 2020=                 0 - 2020 =                   -2020 + 2020=

4) tk. 260 / 20 feladat

Hf. tk. 260 / 19   Beküldendő szerda 18 óráig (garaiedit62@gmail.com)
       A feladatokat soronként, balról jobbra haladva oldd meg. Az eredeti feladatot is írd le! 

Gyakorolj!

1. Rövid alak, manók párosítása         https://learningapps.org/7864742
2. Összeadás kivonás rövid alakja      https://learningapps.org/7793081
3. Két jel helyett egy jel „piskóta”      https://learningapps.org/5471536
4. Számolás egyszerűbb alakkal          https://learningapps.org/7631861
5. Összeadás, kivonás rövid alakkal    https://learningapps.org/1958263
6. Összeadás, kivonás rövid alak         https://learningapps.org/7631865

2020. május 13. Nyelvtan Angi nénivel

Kedves ötödikesek!
A tegnapi munkafüzeti megoldásokat ellenőrizheted:
85/1. feladat :  a szoba→helyiség, a város→helyiség
                        a postás kép →egyelőre, az almás kép→egyenlőre
                        az eső→egyhangúan esik, a szavazás→egyhangúlag
85/2. feladat:
számtalan: sok,
számolatlan: számlálatlan
 gondtalan: gond nélkül,
gondatlan: felületes
íztelen: nincs íze
ízetlen: illetlen
kénytelen: kényszerű
kényelmetlen: kellemetlen

Ma még gyakorold be!
 ↓↓↓

ITT
ITT
ITT

Oldd meg a mf. 86/3. és a 87/1.2. feladatait!
Most nem kell elküldened a fotót, csak kommentbe írd le, hogy hogyan sikerült a játék: név+pontszám

2020. május 13. Nyelvtan Anikó nénivel

Kedves Gyerekek!


A mai órán a hangalak és jelentés témakörben a rokon értelmű szavakat vesszük.

1. feladat


Tk. 87-88.o olvasd el mit ír a könyv a rokon értelmű szavakról!

2. feladat


Írd le a füzetedbe az alábbi szabályt!

Vannak olyan élőlények, tárgyak, dolgok, cselekvések, amelyekre több szót, kifejezést is használunk. Ezek nevezzük rokon értelmű szavaknak. 

3. feladat


Gyűjts a füzetedbe rokon értelmű szavakat az okos és szép szóra!

4. feladat


Mf. 93.o/ 1, 4, 5.
Mf. 94.o/7

5. feladat


Játék ITT


Jó munkát!

                            Anikó néni

2020. május 13. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

Már tanultad, hogy beszéd közben az egymás mellé kerülő mássalhangzók hatnak egymásra. Az ilyenkor érvényesülő esetek a mássalhangzótörvények. Ezeket írásban vagy jelölöd, vagy nem.

Itt láthatod a mássalhangzótörvényeket. A tankönyv 61. oldalán is megnézheted ezt az ábrát, ha valamiért nem látod itt jól.

 


Először a hasonulásokat nézd át!

1., Teljes hasonuláskor a mássalhangzó teljesen hasonlóvá válik a mellette lévőhöz. 

  • Van, hogy ezt írásban nem jelölöd, pl.: hagyja - csak kiejtésben haggya.

  • Van, hogy írásban jelölöd: pl.: asztal+val - írásban is asztallal; mos+juk - írásban is mossuk; az+ban - írásban is abban.

2., Részleges hasonuláskor a két egymás mellett álló mássalhangzó közül az első a másodikhoz részben hasonlóvá válik. A részleges hasonulás csak kiejtésben érvényesül.


Zöngésség szerinti részleges hasonulás akkor következik be, ha zöngés és zöngétlen mássalhangzó találkozik. 
  • Zöngéssé válás lesz a a népdal szó esetében, ez kiejtésben nébdal. A p zöngétlen, a d zöngés mássalhangzó, kiejtéskor a p a zöngés párjára, b-re módosul.
  • Zöngétlenné válás lesz a vízpart szó esetében, ez ejtésben víszpart. A z zöngés, a p zöngétlen mássalhangzó, kiejtéskor a z a zöngétlen párjára, sz-re módosul.
képzés helye szerinti részleges hasonulás az n és az utána álló b, p, m, gy, ty, ny találkozásakor következik be. 
  • Az n ejtésben mindig m lesz, ha utána b, p vagy m áll: pl.:különben - ejtésben külömben; színpad - ejtésben szímpad.
  • Az n ejtésben mindig ny lesz, ha utána gy, ty vagy ny áll: pl.: rongy - ejtésben ronygy; konty - ejtésben konyty; színnyomat - ejtésben színynyomat.


Tudom, ez most kicsit sok volt, és talán nem is emlékszel már mindenre, de néhány feladat után biztosan eszedbe jut majd, amiket régebben tanultál.😊

Oldd meg EZT , EZT , EZT , meg EZT a feladatot is! Hibátlan megoldásra törekedj!

Jó munkát!

2020. május 13. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek !

                                           Ma  Online óránk van !

                   Egész számok összeadása,kivonása 

Ma az egész számok összeadását és kivonását fogjuk gyakorolni !

1.Ellenőrizzük a házi feladatot !

 
 Át fogjuk beszélni az eddig megoldott feladatokat ! Új példát nem veszünk !

Tk 258/14 

a) (+3) + (-2) = 1       (+12) + (-5) =7             (-7) + (-9) =(-16)         ( +15) +  (-8) =7

b) (+3) + (-9) = (-6)      (+6) + (-12) = (-6)      (-11) + (+9)=( -2)        (-15) + (+3) =(-12)

c) (+17) +(-17) =0        (-11) + (+11)= 0          (-19) + (+19)= 0          (-5) +(-5) = (-10 )

d) (-3) + (-5) = (-8)       (-8) + (-9)  =(-17)        (-12) + (-4) =(-16)       0 + (-3) =(-3)

e) ( +4) -(+7)= 4 -7 =(-3)   (+4 )- (-7)= 4 +7=11    (-4)-(-8)=(-4) +8=4     (-4)-(+8)=(-4)+(-8)=(-12)
 
f)  (-5)-(+3) = (-5)+(-3)=-(-8)     (+5)-(+3)=5+(-3)=(-2 )    (+5)-(-3)=5+3=8      (+4)-(-7)= 4 + 7= 11

g) (+3)-(-5) =3+5=8      (+3)-(+5)=3-(+5)=(-2)     (-3)-(+5)=(-3)+(-5)=(-8)  (-7)-(+4)=(-7)+(-(4)=(-11)
 









2020. május 13. Irodalom

Kedves ötödikes!

Ma egy újabb bibliai történettel ismerkedhetsz meg: A vízözön története. Írd fel címként a füzetedbe!



1. feladat

Olvasd el történetet a tankönyv 127-129. oldalain!

2. feladat

Rajzold le a háromemeletes bárkaformát a füzetedbe, és írd bele, kik szálltak be a bárkába Noéval együtt!

3. feladat

Írd le a történetet a következő szavak és kifejezések felhasználásával!

bárka, élőlény, hím, nőstény, 40 nap, elpusztult, szél, apadni kezdett, Ararát, galamb, száraz, szövetség

Töltsd fel a válaszaid IDE!
Határidő: péntek 16 óra!

A múlt heti feladatokat tőletek nem kaptam meg: B. Lili, Kinga, Ati, Levi, Zsombi, Norbi, Dzseni, Varga B., Zs. Balázs. Ugyanide töltsétek fel!

Az eddigi feltöltésekre jegyet fogok adni.

Erika néni

2020. május 13. Technika - Origami


Beadási határidő: 2020.05.20. (jövő szerda) (eddig max. 2x45 perced volt rá!)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!

Most technika lesz mert egyszer véletlen összecseréltem.

A mai óránk témája az origami. Biztos sokan ismerik. Ősi japán papírhajtogatás.
Iskolai kereteken belül készítettünk volna ezt azt, de most nem határozom meg mit készítesz!
Feladat!
Hajtogass nekem valami papírból és fotózd le névvel együtt! Ennyi.
Az internet tele van origami feladatokkal. Annyi a dolgod, hogy Googleban beírod és válogatsz, hogy mi az, ami neked menne. Nem kell halál bonyolultat nyugi.

A kivitelezésben minimálisan kérd szüleid segítségét! A te képességeid érdekelnek.
Elkészült munkádat láthatóan fotózd be és küld el! JPG vagy PDF formátumban.

Beadási határidő: nincs
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.
Feltöltés ide!



2020. május 13. Történelem

Kedveskék,
a pénteki tesztet sok tanuló még nem töltötte ki. Irgum-burgum!
Ma délután kettőig mindenképp pótolják!



Mostanra elkészült a vázlatunk, ami alapján elkészíthetjük a kódexünk lapjait.

1. Kérlek, válassz ki a magyarság őstörténetéről tanultak közül két témát! Ezekhez kell majd egy-egy kódexlapot készítened. ITT találod egy helyen a témával kapcsolatos korábbi óráinkat, ITT  pedig azokat a bejegyzéseket, amik a kódexekről szólnak.

2. Tervezd meg, hogy fog kinézni a kész kódexlap!
Hány hasábból áll majd, hol lesznek képek és hol szöveg, hova írod a címet, mettől meddig írsz (hol lesznek a margók).

3. Szedd össze a szükséges eszközöket!
A füzeted, egy szépen író tollat, grafitceruzát, színes filceket vagy ceruzákat, stb.

(Vigyázz, ha filccel dolgozol, átüthet a papíron! Ha mégis ezt választod, akkor csak a lap egyik felére írj, esetleg használj vastagabb papírt!)

4. Dolgozz az előző órákon kapott kérdésekre adott válaszaid alapján!
Fogalmazd őket kerek egész mondatokká! Használj olyan szavakat, mint az ezért, tehát, és, mivel, de... Ezek segítségével össze tudod kötni egymással a különállónak tűnő mondataidat.


5. Adj időt magadnak!
Szánd rá az időt, hogy szép munka kerüljön ki a kezedből!
A határidő: május 21. 16.00


6. Ha elkészültél, a munkádról készített képet küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Tehát ne a másik e-mail címemre és ne messengeren!)

Nagyon várom, hogy lássam, mik ragadtak meg titeket a magyar őstörténetből, a honfoglalásról, stb. ☺️

Jó munkát!
Kata n.