2020. május 26., kedd

2020. május 26. Matematika Edit nénivel (132. óra Ismerkedés a tizedes törtekkel)

Kedves Ötödikesek!

Majdnem mindenkitől megkaptam az órai munkát, dicséret azoknak, akik a szorgalmit is visszaküldték, eddig 5 ötöst adtam érte. Várom a többiekét is.
Dicséret azoknak is, akik a hibás feladataikat kijavították és újból elküldték.

Ma 3 féle feladatot csinálunk: egy koordináta-rendszert😕, videót nézel😳 és a számítógépen próbálsz feladatot megoldani!😊
Az órai munkát vissza kell küldened!😵

1) Ábrázold a pontokat koordináta-rendszerben, majd változtasd mindegyik pont első jelzőszámát az ellentettjére, a második jelzőszámot hagyd változatlanul. Az így kapott „vesszős pontokat” is ábrázold ugyanabban a koordináta-rendszerben.
Kösd össze sorban a pontokat! Vonalzót használj! ABCDEFGHIJ, illetve A’B’C’D’E’F’G’H’I’J’!  Mit kaptál a pontok összekötésével?
                                                              A (0; 8)        A’ (0; 8)
B (3; 6)     →   B’ (-3; 6)
C (1; 6)     →   C’ (-1; 6)
D (4; 3)     →   D’ (-4; 3)
E (2; 2)     →   E’ (-2; 2)
F (6; 0)     →   F’ (-6; 0)
G (1; -1)   →   G’ (-1; -1)
H (8; -3)   →   H’ (-8; -3)
I (1; -5)     →   I’ (-1; -5)
J (1; -7)     →   J’ (-1; -7)

Az ábrázolt pontokhoz, mindig írd oda a jelüket.
Pontos, szép munkát végezz!

2) Elérkeztünk a legutolsó tananyag részhez!🙏Ismerkedés a tizedes törtekkel!
Nézd meg a 8 perces videót! Írd le a videón szereplő törtszámokat és tizedes törteket!

3) Gyakorolj!
Tizedes törtek írása, olvasása  1 https://learningapps.org/7652393  
Tizedes törtek írása, olvasása 2 https://learningapps.org/7652416  

Külön házi feladatot nem kapsz!
Az órai munkádat küldd el, szeretném látni a hibátlan ábrázolásokat a koordináta-rendszerben!
(garaiedit62@gmail.com)



2020. május 26. Nyelvtan Angi nénivel

Kedves ötödikesek!
Ma az egyjelentésű és többjelentésű szavakról lesz szó. Ezt a címet írd a füzetedbe is!

Figyelj csak!
Az egyjelentésű szavaknál egyetlen kép, fogalom, érzés jelenik meg a gondolatunkban.

Mit látsz a képeken?

Igen: pók és egér. Gondolkodj csak el, hogy mit jelentenek még!
Ilyen szavak még: zebra, szem, fül, körte, levél, nyelv, láb....stb. Több jelentésük is van, de ezek a jelentések valahogyan kapcsolódnak egymáshoz, van köztük hasonlóság.


Másold le a szabályokat!

Keress a négyzetben többjelentésű szavakat, majd foglald mondatba a jelentésükkel! (jobbra-balra, föl-alá is kereshetsz)


A füzeted fotóját küldd el erre a címre: vargatamasblogos@gmail.com !


2020. május 26. Testnevelés

Kedves 5. b osztályosok!

Ha eddig nem ültél kényelmesen, akkor most helyezkedj el. Van a lábadon zokni? Ha nem, de van a közeledben, hozz gyorsan egy párat, s kapd fel a lábadra!


Most próbáld meg levenni a zoknid csak a lábad segítségével. Könnyen ment? Akkor most próbáld meg felhúzni a zoknikat a lábaidra anélkül, hogy a kezeddel segítenél! Ha úgy érzed ebben profi vagy, mérd le az idődet!

Ha időt mérsz figyelj arra, hogy mindkét lábadon legyen rajta a zokni. Amikor indítod az órát, akkor kezdd el a zoknikat levenni! Akkor állítsd meg az órát, ha sikerült visszavenni is mindkét zoknit! :))

Edzésnaplódba az kerüljön, hogy hány alkalommal csináltad végig a teljes feladatot, illetve a leggyorsabb időeredményed (ha lemérted).

Jó szórakozást!
Dani bácsi

2020. május 26. Nyelvtan Anikó nénivel

Kedves Gyerekek!


A mai órán a szólásokról és közmondásokról fogunk tanulni.

1. feladat

Tk. 89.o.-90.o. olvasd el !

Írd le a füzetbe a következő szabályokat!

Az olyan állandósult szókapcsolatot, amelyet nem eredeti, hanem átvitt értelemben használunk, szólásnak nevezzük.

A közmondások mondat formájában megfogalmazott, tömör találó népi bölcsességek. A nép megfigyeléseit, tapasztalatait fejezik ki.

2. feladat

Mf. 96.o./1.a

3. feladat

97.o./ 2., 3., 4., 5., 6.

3. feladat

 

Gyakorlás ITT és ITT

Jó munkát!


                               Anikó néni

2020. május 26. Angol Anikó nénivel

Dear Students!


A mai órán hallás gyakorlás lesz.

Nézd meg ezt az angol filmet, angol felirattal és próbáld megérteni a szöveget!

Extra English videó ITT  !


Jó szórakozást!


                            Anikó néni

2020. május 26. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

helyesírási alapelvek közül ma a kiejtés és a hagyomány elvét ismételheted át.

1., A kiejtés elve
Vannak szavaink, amelyeket pontosan ugyanúgy írunk le, ahogy kiejtjük őket, például szép, kalapács.

Szótövek írása
  • A szavak többségében az i, u, ü rövid (füzet, irigy), de néhány szóban mindig í, ú, ű (tehát hosszú!) van (szín, színes).
  • A szavak végi i legtöbbször rövid (kicsi, bácsi).
  • A legtöbb főnév végén ú, ű (tehát hosszú!) van, de vannak kivételek (kamu, kapu, lapu).
  • A melléknevek végén ú, ű (tehát hosszú!) van (gyönyörű, hosszú).
Toldalékok írása
  • Mindig rövid a magánhangzó: hatszor, négykor, házig, vásárhelyi.
  • Mindig hosszú a magánhangzó: kerekít, házból, kerékről, asztaltól.
  • Mindig rövid a mássalhangzó: sajtot, asztalt.
  • Mindig hosszú a mássalhangzó: eképpen.

Oldd meg EZT , meg EZT , meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!


2., A hagyomány elve
  • régies írású nevekben (Weöres), 
  • és a ly-s szavak írásában érvényesül (gólya).

Oldd meg EZT , meg EZT a feladatot! Az első feladatot, ha szükséges, a szüleiddel együtt próbáld! Hibátlan megoldásra törekedj!

Jó munkát!

2020. május 26. Angol Éva nénivel

Hi!

Online English lesson at 11 o'clock.

Nézzétek át az 5. leckében tanultakat, mert ha hiszitek, ha nem, elértünk a végére. 😊

2020. május 26. Angol Heni nénivel

Dear Students. Good morning.

Ugye, nem felejtetted el, ma online óránk lesz 11 órakor!

A tankönyvben fogsz  dolgozni az 55.oldalon.

Tk. 55./6.

Tk. 55./7.a  Read and translate.(Olvasd és fordítsd!)

Szép  feleleteket szeretnék hallgatni  az olvasmányból a mai nap, attól,  aki még nem számolt be.

Goodbye, Heni néni

2020. május 26. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek

                  Pontok ábrázolása a derékszögű koordináta- rendszerben 

 Ha egy pontból merőlegest húzunk az x tengelyre ,akkor az x tengelyen leolvashatjuk a pont első jelzőszámát.(az ábrán +3)

Ha egy pontból merőlegest húzunk az y tengelyre ,akkor az y tengelyen leolvashatjuk a pont második jelzőszámát.(az ábrán +6)


Az első jelzőszám azt mutatja,hogy az x tengely mentén a kezdőponttól pozitív vagy negatív irányba mennyit lépünk.
A második jelzőszám azt mutatja ,hogy az y tengely mentén a kezdőponttól pozitív vagy negatív irányba mennyit lépünk.

 A koordináta-rendszer a síkot négy síknegyedre osztja.

 1Feladat :Csak másold le !

 2.Feladat :Másold le ,és írd a pontok mellé,mindkét koordinátájukat !  
 Nem kell semmit elküldened ,a szerdai 10 órai online órán majd ellenőrizzük !  

 Jó munkát !

2020. május 26. Német

Kedves ötödikes!

Tegnap elkezdtük az új leckénket Unser Geburtstagskalender címmel.
Megismerkedtünk az évszakokkal, hónapokkal.

Ma a munkafüzet feladatait készíted el.

Mf. 48. old. 

1. feladat: Találd meg a hónapokat a rejtvényben!

3. feladat: Alkoss mondatot a felsorolt szavakból!

Mf. 49. old.

4. feladat: "im" vagy "am" kerül a vonalakra?
Emlékezz! Hónapok elé "im" szócska, napok elé "am" szócska!

Játék: Figyeld meg a képeket, és válaszolj a kérdésekre! (Melyik évszakban/hónapban történik?)



Most nem kell küldeni, majd a csütörtökivel együtt kérem! :)

Erika néni

2020. május 26. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves ötödikes!

Múlt héten az ellentétes értelmű szavakkal foglalkoztunk Teams-en. Ehhez hoztam egy gyakorlást.

1. feladat

A füzetedbe írd a javított szöveget!

A b) feladatrészt pedig holnap Teams-en oldjuk meg.


2. feladat

- Olvasd el Arany János: Családi kör című versének első két versszakát!
- Gyűjts belőle hangutánzó és hangulatfestő szavakat a mf. 89. oldal 2. feladatához!
- A c) feladatrész is legyen kész!
⭐️🌜🦉⭐️

Este van, este van: kiki nyúgalomba!
Feketén bólingat az eperfa lombja,
Zúg az éji bogár, nekimegy a falnak,
Nagyot koppan akkor, azután elhallgat.
Mintha lába kelne valamennyi rögnek,
Lomha földi békák szanaszét görögnek,
Csapong a denevér az ereszt sodorván,
Rikoltoz a bagoly csonka, régi tornyán.

Udvaron fehérlik szőre egy tehénnek:
A gazdasszony épen az imént fejé meg;
Csendesen kérődzik, igen jámbor fajta,
Pedig éhes borja nagyokat döf rajta.
Ballag egy cica is - bogarászni restel -
Óvakodva lépked hosszan elnyult testtel,
Meg-megáll, körűlnéz: most kapja, hirtelen
Egy iramodással a pitvarba terem.

Nem kell küldeni, holnap megbeszéljük!

Erika néni