2020. április 22., szerda

2020. április 22. Történelem

Kedvesek,
egész sokan beküldtétek már a dolgozatot, de péntekig még mindenkinek van ideje.

Ma bevezetjük a következő témánkat, amihez ha minden igaz, Ákos bácsitól is fogtok majd feladatot kapni.

A Római Birodalom bukásával új történelmi kor kezdődött, Kr. u. 476-tól számítjuk a középkort.

1. Írd fel nagy címként, új oldalra a füzetedbe: A középkor

2. Ahogy azt már megszokhattad, ide egy borítóképet várok majd, ami a középkorral a kapcsolatos. A tankönyved 114-144.oldalán, vagy akár az internet segítségével is kereshetsz képe(ke)t, amik ide illenek. Rajzolj, színezz, a lényeg, hogy témába vágó és igényes munka legyen.

Mivel nagyon szépeket szoktatok alkotni, most is nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen alkotásokat készítetek. Ha elkészültél, küldd el e-mailben a digitaliskata@gmail.com címre.

3. Az új történelmi koron belül a KÓDEXekkel fogunk foglalkozni. Ugye, milyen izgi? ☺️
Ehhez először egy rajzfilmet hoztam nektek, amit IDE kattintva tudtok megnézni. Remélem, tetszeni fog!
Figyelj a következő dolgokra a mesenézés közben:

  •  Kik és hogyan készítették a könyveket?
  • Mennyi ideig tartott, míg egy könyv elkészült?
  • Miért voltak fontosak ezek a könyvek?

Ha kíváncsi vagy a mesében látott kódex eredetijére, itt találsz róla információkat: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kellsi_k%C3%B3dex


Kérlek, ha valamiért nem tudod megnézni péntekig, jelezd (pl. a Teams-en keresztül).

Kata néni


2020. április 22. Matematika Edit nénivel (114. óra Szögmérés gyakorlása)

Kedves ötödikesek!

Ma a teamsen lesz matek óránk.
Megpróbálunk együtt dolgozni, közösen megoldani feladatokat, mintha a suliban lennénk.
Így sok mindent nem írok fel a blogra.

Mindenkinél legyen egy A/4-es lap (fénymásoló lap), színes ceruza, körző vonalzó, szögmérő, olló!

1. "szöghajtogatás"

2. "Ötödölő"

Amiket megcsinálunk a könyvben levő feladatok közül:
3. feladat tk.180/ B19

4. feladat tk.169/ 22

5. feladat szögmérés: tk. 168/18 feladatból

Hf. tk. 171/28 feladat. A szögek megrajzolása után  írd oda, hogy milyen szögfajtát kaptál.
A megrajzolt szögeket 18 óráig küldd el nekem!  (garaiedit62@gmail.com)
169/22

Pénteken dolgozatot írunk😮, illetve szerkesztünk.
                                            Témák: Kör és részei (elnevezések)
                                                         Háromszög, szakaszfelező merőleges szerkesztése
                                                         Szögfajták, szögmérés
Amit ígértem gyakorlásnak:

Háromszög szerkesztése
A vázlatot és az adatokat is ugyanúgy rajzold meg! A vázlathoz is használhatod a vonalzódat! 

https://www.youtube.com/watch?v=G0MFgWxQ4as  

videó "lestoppolásával" apró pici lépésekkel csináld meg amit a videón láttál!
Elegendő a háromszöget a BC szakasz egyik oldalára megrajzolni! Egy háromszög kell!

Ha gyakorolni akarsz ezeket csináld!

http://learningapps.org/watch?v=pfgofv02n0

https://learningapps.org/1178683  )



Próbateszt SzÉva nénivel

Hahó Gyerökök!

Legyetek szívesek tesztelni EZT !

Köszönöm! 😘

Éva néni 

2020. április 22. Matematika Betti nénivel

Kedves Ötödikesek !

Ma 10 órakor találkozunk az online matematika  órán !                           

A szögek mérését ,a szögek fajtáit fogjuk gyakorolni !

I.Ismétlésként nézd meg újra a Videót ! (az első 8 percet elég )

II. Szög fogalma :
III: Szögek mérése szögmérővel ,szögmérés mértékegységei:



IV.Szögek fajtái :


 

V. Gyakorolj a JÁTÉKKAL !
   (legalább négyet oldj meg !)
                                             Házi feladat nincs !

2020. április 22. Nyelvtan Angi nénivel

Hahó ötödikes!

Ma is gyakorolhatsz még.

Katt IDE !



A kék nyílra kattintva már játszhatsz is. Addig ismételd, amíg legalább 20 jó válaszod nem lesz!

Ha kész vagy, oldd meg a következő feladatokat is!

1. EZT (Minimum 12 jó válaszig ismételd!)

2. MEG EZT (A hibátlan megoldásig ismételd!)

3. MEG EZT IS (A hibátlan megoldásig ismételd!)



Egy hét múlva, április 28-án  kedden a helyesírás alapelveiből tesztet írunk. Nézd át a tankönyvet (Tk.: 65-78. oldal) és  a munkafüzet feladatait (Mf.: 57-78. oldal)!
Gyakorolj a netes feladatokkal is!

2020. április 22. Irodalom

Kedves ötödikes!

Ma egy újabb görög mítosszal ismerkedünk meg.

1. feladat

Az első lépés, hogy elolvasod a tankönyv 118-119. oldalán lévő szöveget Daidalosz és Ikarosz címmel.


2. feladat

Válaszolj a füzetedben ezekre a kérdéseke!

1. Kik a szereplők?
2. Miért menekült Daidalosz?
3. Hogyan akart elmenekülni Minósztól?
4. Mi miatt történt meg a tragédia?
5. Mi számodra a történet tanulsága?

3. feladat

Olvasd el a 119. oldalon lévő A krétai labirintus című szöveget!

Szorgalmi feladat

A) Készíts illusztrációt valamelyik ma olvasott szöveghez! Lehet rajz, LEGO, képregény, bármi.
B) Ha van kedved, akár keresztrejtvényt is készíthetsz! :)

Ellenőrzés:

Küldd el válaszaidat IDE csütörtök délután 16 óráig!

Pénteken Teams-óra!

Erika néni


2020. április 22. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

Ma az ábécéről és a betűrendről tanultakat elevenítheted fel.

A magyar nyelv hangjait a következő betűkkel jelölöd:

a,  á,  b,  c,  cs,  d,  dz,  dzs,
e,  é,  f,  g,  gy,  h, 
i,  í,  j,  k,  l,  ly,  m,  n,  ny, 
o,  ó,  ö,  ő,  p,  q,  r,  s,  sz,  t,  ty, 
u,  ú,  ü,  ű,  v,  w,  x,  y,  z,  zs

A betűknek ezt a sorát magyar ábécének nevezzük.

A magyar ábécé 39 hangot jelöl 40 betűvel, ez kiegészül a főleg idegen eredetű szavainkban előforduló Q, W, X, Y betűkkel. Ez a teljes magyar ábécé.

Betűrendbe az ábécé betűinek sorrendje szerint sorolhatsz. Néhány szabályról korábban már hallottál a betűrendbe sorolással kapcsolatban.

Ezek azok:

  • Azonos betűvel vagy betűkkel kezdődő szavaknál az első nem azonos betű ábécébeli helye határozza meg a sorrendet. pl.: kép, képes, képtár, képzel
  • A hosszú és a rövid magánhangzók között betűrendbe soroláskor nem teszünk különbséget. pl.: ebéd, éber, ecet, édes
  • Ha két szó betűsora csak a magánhangzók hosszúságában tér el, akkor a rövidebb magánhangzós áll előrébb a betűrendben. pl.: kerek, kerék, kérek


Oldd meg EZT , meg EZT , meg EZT !
Hibátlan megoldásra törekedj!

Még egy feladatod lesz. Nézz szét a lakásotok, házatok bármelyik helyiségében (akár  a saját szobádban), és írd le legalább tíz tárgynak a nevét betűrendben ide, a bejegyzés alá

Jó munkát!

2020. április 22. Nyelvtan Anikó nénivel

Kedves Gyerekek!

 

Úgy gondoltam, hogy van még egy pár jó feladat a munkafüzetben, ezért ma NEM írunk témazárót!!!
Gyakoroljatok még!

1. feladat

Írj ki minél több j, ly szavakat a szófelhőből!


2. feladat


Az egyszerűsítés elve:

A többjegyű betűk kettőzésekor csak az első jegyet ismételjük meg a szótőben és a toldalékos alakban is.

Pl: öccse, faggyú, gally, bosszant, eddzünk

A toldalékolás következtében előfordulhat, hogy 3 azonos mássalhangzót jelölő betű kerül egymás mellé. Ilyenkor a 3 betűt 2-re egyszerűsítjük.

 Pl.: orr+ra=orra, toll+val=tollal

Másold le a szabályt a füzetedbe pirossal!

3.feladat

MF. 75.o./1
Pótold a hiányzó mássalhangzókat!

4.feladta


MF.75.o/2.

A feladat megoldásakor figyelj a szabályra: ha a szavakat -val-vel toldalékkal toldjuk meg és a szó mássalhangzóra végződik, akkor az utolsó betűt megkettőzzük.

5. feladat

Húzd alá a helyesen írt szót!
MF.75.o./3.

Szorgalmi feladat: MF. 77.o./8., 2.

6.feladat


Játék ITT

JÓ munkát!


2020. április 22. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves ötödikes!

Ma 9 órakor Teams-en találkozunk!

Témánk: a helyesírási alapelvek gyakorlása.

Feladatok, amiket megbeszélünk: Mf. 62/15. és 68/13. 14. 15.

Erika néni

2020. április 22. Rajzi érdekességek


Beadási határidő: nincs
Aki nem töltötte fel az eddigieket siessen vele! (eddig max. 2x45 perced volt rá!)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órára is egy videót hoztam nektek, ami tartalmaz pár egyszerű s kicsit nehezebb rajzi feladatokat. Szemezgessetek belőle, hátha hasznosnak ítélitek meg!
Van egy olyan is, hogy mit csinálj, ha nincs körződ! Ajánlom figyelmetekbe!!!

Igyekszem titeket nem leterhelni, a többi tantárgy tudom fontosabb. DE ha feladat van, akkor feladat van. Küldeni!