2021. április 13., kedd

Technika

 Kedves Gyerekek!

A mai alkalommal arra kérlek, hogy nézd meg ezt a videót. A kerékpárhoz kapcsolódó okosságokat mutat be. Döntsd el, hogy hasznos vagy sem. :)
Technikaórán kihangsúlyozom, hogy a problémamegoldás nagyon fontos dolog! Amivel az élet minden területén találkoztok majd.
A filmünk azt prezentálja, hogy kis egyszerű ötletek is segíthetnek téged, hogy elérd a célod.

A következő órán már feladatot kaptok. Nyugi egyszerű lesz.
Igyekszem titeket nem leterhelni.


Videó.

Gyógytestnevelés 04.13.

 

Szia!

Ma egy labdára lesz szükséged a tornához. Ha nincs labdád, akkor egy kispárna vagy egy nagyobb plüss is alkalmas lehet! 

Kérlek végezz egy pár perces bemelegítést. Ehhez is küldök egy pár perces videót.

Ne feledd beírni a naplódba és azt is, hogy hogyan esett a torna! Küld el a lefotózott munkádat. A saját neveddel ellátott mappát használd! 

Küldöm hozzá a linket: Gyógytestnevelés napló feltöltése

 

Jó munkát!

 Ági néni 






2021.04.13. Nyelvtan

Kedves hatodikos!

Ma 9 órakor Teams-en találkozunk.

Továbbra is a névmásokkal foglalkozunk, vázlatot írunk a füzetbe, gyakoroljuk a névmás fajtáit a munkafüzetben.

Gyakorold ezzel a játékkal a személyes névmásokat!

Játék

2021.04.13. Etika

Kedves hatodikos!

A mindenséget kutatjuk. 🌍👀 Szerinted mit értünk a világból? Milyen tulajdonságok segítenek minket a világ megismerésében? Kik segíthetnek a világ megismerésében? A téma előtt gondolatébresztő olvasmányt hoztam neked. Mai feladatod: 

Olvasd el ezt a kedves történetet!

Örkény István: Ballada a költészet hatalmáról (részlet)

A körúton állt egy telefonfülke. Ajtaja sűrűn nyitódott-csukódott. Az emberek megtárgyalták ügyes-bajos dolgaikat, fölhívták a lakáshivatalt, megbeszéltek egy találkát, pénzt kértek kölcsön a barátaiktól, vagy féltékenységükkel gyötörték kedvesüket. (...)

Egy napsütéses nyári délutánon a fülkébe lépett a költő. Fölhívott egy szerkesztőt, és így szólt:

- Megvan az utolsó négy sor!

Egy piszkos papírszeletről felolvasott négy verssort.

- Jaj, milyen leverő! - mondta a szerkesztő. - Írd át még egyszer, de sokkal derűsebben.

A költő hiába érvelt. Hamarosan letette a hallgatót, és eltávozott.

Egy ideig nem jött senki, a fülke üresen állt. Aztán megjelent egy javakorabeli asszony, feltűnő kövér termettel, feltűnő nagyságú keblekkel, nagy virágos nyári ruhába öltözötten. Ki akarta nyitni a fülke ajtaját.

Az ajtó nehezen nyílt. Először nem is akart kinyílni, de aztán hirtelen kivágódott úgy, hogy valósággal visszalökte az utcára a hölgyet. (...)

Az autóbuszra várakozó utasok odacsoportosultak. (...) A fülke egy ideig némán hallgatta oktalan találgatásukat, aztán megfordult, és nyugodt léptekkel elindult a Rákóczi úton. A sarkon éppen pirosat jelzett a lámpa, a fülke megállt és várt.

Az emberek utánanéztek, de nem szóltak semmit; minálunk semmin sem csodálkoznak, legföljebb azon, ami természetes. Megjött az autóbusz, elvitte az utasokat, a fülke pedig vidáman ballagott végig a Rákóczi úton a verőfényes nyári délutánban.

Nézegette a kirakatokat. Elácsorgott a virágüzlet előtt, egyesek látták bemenni egy könyvesboltba, de lehet, hogy összetévesztették valaki mással. (...)

Pirkadatkor (...) nekivágott az országútnak. Soha többé nem látták Budapesten.

*

A városon kívül (...) van egy vadvirágos rét. (...) Ez az a hely, ahol a fülke letanyázott.

A kirándulók, akik erre vetődnek vasárnaponta, nagyon megörülnek neki. Kedvük támad megtréfálni valakit, aki még az igazak álmát alussza, vagy eszükbe jut hazatelefonálni, hogy tegyék a lábtörlő alá az otthon hagyott kulcsot. Belépnek a fülkébe - mely kissé rézsút dőlt a puha talajon -, s miközben az ajtón utánuk hajolnak a hosszú szárú vadvirágok, fölveszik a telefonkagylót.

A készülék azonban nem ad vonalat. Ehelyett négy verssor szólal meg a telefonkagylóban, olyan halkan, mintha hangfogós hegedűn... A bedobott pénzt a készülék nem adja vissza, de emiatt még senki sem tett panaszt.


💚Szorgalmi feladat: Ha van ötleted, miről szólhat a vers, amit a kirándulóknak elmond a telefonfülke, írd meg nekem! Versrészletet, idézetet is írhatsz.

Itt várom!


2021. április 13. Ének

 Hahó hatodikosom!

Ma két műfajjal ismerkedhetsz meg közelebbről, a szimfóniával és az oratóriummal. A szimfónia a klasszikus kor találmánya, az oratóriumról már a barokkban beszéltünk.

Már egy korábbi bejegyzésben volt arról szó, hogy Haydn a klasszikus műfajok "feltalálójaként" közreműködött a stílus kialakításában. A klasszikus mesterek szigorú szabályrendszer, úgynevezett formatan elvét követve komponáltak. Ez azt jelenti, hogy az egyes műfajokban a tételek csak meghatározott sorrendben követhették egymást, illetve egyes tételek formája is egy sémát követett.

Ez itt Haydn Búcsúszimfóniájának kézirata:


Vivaldinál, amikor a Négy évszakot tanultad, a versenymű kapcsán már említettem, hogy a tételek sorrendjét a tempójukkal jelezzük. Egy versenymű ( és a barokk szimfónia is) a gyors-lassú-gyors tételrendet követi. Tulajdonképpen ez az alapja a klasszikus műfajoknak is.

A klasszikus szimfónia négytételes, nagyobb lélegzetvételű hangszeres műfaj.
A szimfóniában a tételek sorrendje:
  • I. gyors
  • II. lassú
  • III. tánctétel (ezzel a tétellel egészül ki a versenymű a szerkezete)
  • IV. gyors

Ugyanilyen rendet követ nagyjából a vonósnégyes vagy a szonáta műfaja is, amelyek a szimfóniához képest jóval rövidebb zenedarabok.


🎧 Hallgass meg egy részletet A tyúk című szimfóniából ITT !

És akkor még pár szó az oratóriumról. Ha visszaemlékszel, a barokkban Händel volt az oratórium nagymestere. Az oratórium az énekes műfajok közé tartozik, szólóénekre, kórusra, zenekarra írt műfaj, amelynek története van, de csak hangversenyszerűen adják elő

Haydn többször is járt Londonban, ahol a nagy előd, Händel még mindig nagyon népszerű zeneszerző volt. Tiszteletére írta az Évszakok című oratóriumát. A mű az évszakokra jellemző természeti képek és falusi jelenetek összefűzése.


🎧 Hallgasd meg a Szüreti kórust a műből ITT !

Viszonthallásra!👂

Matematika (2021.04.13.)