2020. március 19., csütörtök

2020. március 19. Természetismeret

Kedves Ötödikes!

Köszöntelek az első virtuális természetismeret órán! :)

Ma új témakört kezdünk, írd fel a füzetedbe új oldalra: 

TÁJÉKOZÓDÁS A VALÓSÁGBAN ÉS A TÉRKÉPEN

 Alá két sorral lentebb írd fel az első lecke címét is: 

Miről mesél a térkép?

Nyisd ki a könyvedet a 127.oldalon.
Vedd elő a múlt órán kapott földrajzi atlaszt is!

Térképet használunk természetismeret órán, amikor földrajzos témákról tanulunk, de tanulmányoztátok már történelem órán is.

A térkép a tájékozódás fontos eszköze. Olvasd el az anyagot: 127.-129.o.

1. Írd le a füzetedbe pirossal a következő fogalmat:

Térkép: A Föld felszínének arányosan kisebbített, felülnézeti alaprajza.

Nézd meg az alábbi videót:

A TÉRKÉP

De nézzük, mi az atlasz? Olvasd el a 129.o. lap alján lévő érdekességet! Hogy tudnád megválaszolni röviden?

Írd le a füzetbe a válaszodat!  

Atlasz:


2. Írd le a következő mondatot a füzetbe és folytasd! (Segít a tk. szövege.)

A jó térkép minden nyelven megérthető, mert....

3. Gondolkozz el azon, hogy Te milyen térképekkel találkoztál már?
    Milyen célból használhatunk térképet?

Oldd meg a mf. 59.o. 1. és 2.feladatát!


4. Régen is voltak olyan emberek, akik távoli tájakra utaztak el, amikről egyszerű rajzokat, 
térképvázlatokat készítettek. 

Készíts térképvázlatot Te is! :) Oldd meg a mf. 59.o.3.f.-át!

5. Izgalmas kérdés, hogy hogyan készül a térkép, ugye?

Azt tudjuk, hogy a valóságot ábrázolja, de ha belegondolsz, ugye egyértelmű, hogy nem az eredeti méretben.
Míg egy radírt, ceruzát, hegyezőt eredeti méretben tudsz lerajzolni, addig például egy szekrényt nem, hiszen nem fér el a rajzlapodon.
Mit kell tenni ilyen esetben, hogy mégis tudd ábrázolni????
Gondolkozz!
.
.
.

IGEN! Le kell kicsinyíteni! Ügyes vagy! :)
A kisebbítést arányosan kell megtenni. A térképeken feltüntetik, hogy a valósághoz képest mennyivel kisebb a rajz, tehát hogy mekkora a kisebbítés mértéke. 

Nyisd ki az atlaszodat a Magyarország domborzata térképlapnál. (Sajnos nem tudom, hogy a Te atlaszodban melyik oldalon van. Kb. a 6-10.o.)

Jobb oldalon felül látsz két számot köztük kettősponttal: 1:1 500 000 vagy 1:1 425 000

Így olvasod le: 1 aránylik az 1 500 000-hez, vagy 1 aránylik az 1 425 000-hez.

Ez azt jelenti, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban 1 500 000 vagy 1 425 000 cm.

Tehát az ábrázolt terület a valóságban 1 500 000-ször  vagy 1 425 000-ször nagyobb.

Írd le a füzetedbe a következő fogalmat:

Méretarány: Megmutatja, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban hány centiméter. 

Írj le példának a füzetedbe egy méretarányt.

Lapozz az atlaszban és nézd meg milyen méretarányokkal találkozol még. :)

6. A térképeken a méretarány alatt egy vonalas beosztást is találsz.

Ez a vonalas aránymérték, egyszerűbben vonalas mérték.

Hogy mire használhatjuk?

Segítségével két földrajzi hely távolságát közvetlenül meghatározhatjuk.

Írd le a füzetbe a vonalas mérték fogalmát is.

Házi feladat a munkafüzetben:

60.o.4.f.
61.o.6.,7.,8.f.

Feltétlenül írd rá a nevedet a füzet és a mf.-i oldalak tetejére!
Fotózd le a füzetedben lévő vázlatot valamint a munkafüzetben elkészített feladatokat és küldd el IDE a mai dátum (03.19. csütörtök) alá! 

Eredményes tanulást kívánok! :)


Marianne néni

1 megjegyzés: