Köszöntelek az első virtuális természetismeret órán! :)
Ma új témakört kezdünk, írd fel a füzetedbe új oldalra:
TÁJÉKOZÓDÁS A VALÓSÁGBAN ÉS A TÉRKÉPEN
Alá két sorral lentebb írd fel az első lecke címét is:
Miről mesél a térkép?
Nyisd ki a könyvedet a 127.oldalon.
Vedd elő a múlt órán kapott földrajzi atlaszt is!
Térképet használunk természetismeret órán, amikor földrajzos témákról tanulunk, de tanulmányoztátok már történelem órán is.
A térkép a tájékozódás fontos eszköze. Olvasd el az anyagot: 127.-129.o.
1. Írd le a füzetedbe pirossal a következő fogalmat:
Térkép: A Föld felszínének arányosan kisebbített, felülnézeti alaprajza.
Nézd meg az alábbi videót:
A TÉRKÉP
De nézzük, mi az atlasz? Olvasd el a 129.o. lap alján lévő érdekességet! Hogy tudnád megválaszolni röviden?
Írd le a füzetbe a válaszodat!
Atlasz:
2. Írd le a következő mondatot a füzetbe és folytasd! (Segít a tk. szövege.)
A jó térkép minden nyelven megérthető, mert....
3. Gondolkozz el azon, hogy Te milyen térképekkel találkoztál már?
Milyen célból használhatunk térképet?
Oldd meg a mf. 59.o. 1. és 2.feladatát!
4. Régen is voltak olyan emberek, akik távoli tájakra utaztak el, amikről egyszerű rajzokat,
térképvázlatokat készítettek.
Készíts térképvázlatot Te is! :) Oldd meg a mf. 59.o.3.f.-át!
5. Izgalmas kérdés, hogy hogyan készül a térkép, ugye?
Azt tudjuk, hogy a valóságot ábrázolja, de ha belegondolsz, ugye egyértelmű, hogy nem az eredeti méretben.
Míg egy radírt, ceruzát, hegyezőt eredeti méretben tudsz lerajzolni, addig például egy szekrényt nem, hiszen nem fér el a rajzlapodon.
Mit kell tenni ilyen esetben, hogy mégis tudd ábrázolni????
Gondolkozz!
.
.
.
IGEN! Le kell kicsinyíteni! Ügyes vagy! :)
A kisebbítést arányosan kell megtenni. A térképeken feltüntetik, hogy a valósághoz képest mennyivel kisebb a rajz, tehát hogy mekkora a kisebbítés mértéke.
Nyisd ki az atlaszodat a Magyarország domborzata térképlapnál. (Sajnos nem tudom, hogy a Te atlaszodban melyik oldalon van. Kb. a 6-10.o.)
Jobb oldalon felül látsz két számot köztük kettősponttal: 1:1 500 000 vagy 1:1 425 000
Így olvasod le: 1 aránylik az 1 500 000-hez, vagy 1 aránylik az 1 425 000-hez.
Ez azt jelenti, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban 1 500 000 vagy 1 425 000 cm.
Tehát az ábrázolt terület a valóságban 1 500 000-ször vagy 1 425 000-ször nagyobb.
Írd le a füzetedbe a következő fogalmat:
Méretarány: Megmutatja, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban hány centiméter.
Írj le példának a füzetedbe egy méretarányt.
Lapozz az atlaszban és nézd meg milyen méretarányokkal találkozol még. :)
6. A térképeken a méretarány alatt egy vonalas beosztást is találsz.
Ez a vonalas aránymérték, egyszerűbben vonalas mérték.
Hogy mire használhatjuk?
Segítségével két földrajzi hely távolságát közvetlenül meghatározhatjuk.
Írd le a füzetbe a vonalas mérték fogalmát is.
Házi feladat a munkafüzetben:
60.o.4.f.
61.o.6.,7.,8.f.
Feltétlenül írd rá a nevedet a füzet és a mf.-i oldalak tetejére!
Fotózd le a füzetedben lévő vázlatot valamint a munkafüzetben elkészített feladatokat és küldd el IDE a mai dátum (03.19. csütörtök) alá!
Eredményes tanulást kívánok! :)
Marianne néni
elküldve 03.22
VálaszTörlés