Hahó hatodikosom!
Ma két műfajjal ismerkedhetsz meg közelebbről, a szimfóniával és az oratóriummal. A szimfónia a klasszikus kor találmánya, az oratóriumról már a barokkban beszéltünk.
Már egy korábbi bejegyzésben volt arról szó, hogy Haydn a klasszikus műfajok "feltalálójaként" közreműködött a stílus kialakításában. A klasszikus mesterek szigorú szabályrendszer, úgynevezett formatan elvét követve komponáltak. Ez azt jelenti, hogy az egyes műfajokban a tételek csak meghatározott sorrendben követhették egymást, illetve egyes tételek formája is egy sémát követett.
Ez itt Haydn Búcsúszimfóniájának kézirata:
Vivaldinál, amikor a Négy évszakot tanultad, a versenymű kapcsán már említettem, hogy a tételek sorrendjét a tempójukkal jelezzük. Egy versenymű ( és a barokk szimfónia is) a gyors-lassú-gyors tételrendet követi. Tulajdonképpen ez az alapja a klasszikus műfajoknak is.
A klasszikus szimfónia négytételes, nagyobb lélegzetvételű hangszeres műfaj.
A szimfóniában a tételek sorrendje:
- I. gyors
- II. lassú
- III. tánctétel (ezzel a tétellel egészül ki a versenymű a szerkezete)
- IV. gyors
Ugyanilyen rendet követ nagyjából a vonósnégyes vagy a szonáta műfaja is, amelyek a szimfóniához képest jóval rövidebb zenedarabok.
És akkor még pár szó az oratóriumról. Ha visszaemlékszel, a barokkban Händel volt az oratórium nagymestere. Az oratórium az énekes műfajok közé tartozik, szólóénekre, kórusra, zenekarra írt műfaj, amelynek története van, de csak hangversenyszerűen adják elő.
Haydn többször is járt Londonban, ahol a nagy előd, Händel még mindig nagyon népszerű zeneszerző volt. Tiszteletére írta az Évszakok című oratóriumát. A mű az évszakokra jellemző természeti képek és falusi jelenetek összefűzése.
🎧 Hallgasd meg a Szüreti kórust a műből ITT !
Viszonthallásra!👂
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése